Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Markt: Maan Label

2024-03-07
1000562
  • [interview]
  • 1:39

Je kunt online voor meer terecht dan fast fashion. Sterker nog: slow fashion die te koop is bij Maan Label wordt pas ná bestelling gemaakt. Je moet er dus wel even op wachten.

Kelly van Velthoven is eigenaresse van Maan Label, een nieuwe webshop waarin ze duurzame, handgemaakte 100% linnen kleding aanbiedt. De webwinkel is live sinds half januari. ‘Ik wil graag klanten blij maken met kledingstukken die heel lang meegaan. Bovendien wil ik dat mijn zakenpartner een goede en eerlijke prijs krijgt voor haar ontwerpen. Daarmee verbetert zowel haar leven en toekomst als die van de mensen die de kleding maken.’ De onderneming wordt momenteel gerund door vijf personen. ‘We zijn klein, maar hebben publiek over de hele wereld en zijn dus niet zoals grote ketens afhankelijk van herhaalaankopen.’

Van Velthoven wil betrokken zijn bij het aankoopproces van de klant. ‘Met onze posts willen we potentiële klanten laten nadenken over wat ze bijvoorbeeld in de kast hebben hangen en hoe één van onze kledingstukken die bestaande garderobe kan verrijken. En een plaats in de kast krijgt voor “altijd”.’ Daarmee bedoelt de eigenaresse dat het kledingstuk niet zoals veel fast fashion binnen no time op de vuilnisbelt belandt en vervangen wordt door een nieuw fast fashion-item. ‘Met de juiste zorg gaat onze kleding lang mee’, weet ze.

Op het moment dat er een bestelling binnenkomt, wordt die doorgezet naar businesspartner Trang in Vietnam. Die informeert de naaisters, het artikel wordt binnen twee à drie weken gemaakt en dan in een composteerbare verpakking verzonden. Na weer twee à drie weken arriveert de order hier bij de klant.

Hoe maakt ze de business kostendekkend? ‘De strategie is dat we klein zijn. Daarnaast hanteren we eerlijke prijzen; we hebben niet dezelfde marges als grote merken, maar dat is ook niet ons doel’, aldus Van Velthoven.

Er wordt op dit moment alleen geadverteerd op social media. De marketing is nog een uitdaging, maar ‘de kleding wordt in Vietnam al verkocht en heeft veel tevreden klanten’.