Verpakkingsvrije super Pieter Pot start door. Het bedrijf heeft genoeg geld weten in te zamelen om verder te kunnen. Daardoor kan de werkgelegenheid zo veel mogelijk worden behouden.
Het bedrijf ging eind vorig jaar over de kop, nadat het al geruime tijd in de problemen zat. De online super zocht naar financiering om schulden af te lossen. Uiteindelijk stapte pensioenfonds BPFL daardoor naar de rechter, die het faillissement uitsprak.
Onder de moedermaatschappij Pieter Pot Beheer BV probeerde het bedrijf middels een crowdfunding alsnog een doorstart te realiseren. Hiervoor werd de benodigde 1,3 miljoen euro opgehaald. In het vervolg wil Pieter Pot het operationele stuk uitbesteden, waardoor minder mensen nodig zijn en de lasten lager. ‘Dat stelt ons in staat om op kleine schaal financieel gezond te worden’, aldus oprichter Jouri Schoemaker.
Volgens Schoemaker bleek het niet makkelijk om een systeem te veranderen met een nog niet eerder bewezen bedrijfsmodel. ‘Maar 2024 zal het jaar worden dat de eerste verpakkingsvrije supermarkt op landelijke schaal winstgevend wordt.’
Klanten die nog tegoeden en statiegeldpotten van Pieter Pot in bezit hadden toe het bedrijf failliet ging, kunnen deze gebruiken bij nieuwe bestellingen.
Focus op winstgevendheid en uitbesteding
In een bericht aan klanten gaat Pieter Pot dieper in op het nieuwe model. ‘We hebben alle operationele processen uitbesteed, waardoor deze kostenefficiënter worden op kleinere volumes. We betalen simpelweg per gevulde pot aan onze vulpartner (sociale werkplaats), per bestelling aan onze orderpick partner en bezorgpartner en per gewassen pot aan onze waspartner.’ Ook wil het bedrijf zich focussen op winstgevendheid per product. ‘Wij maken extra kosten door ons circulaire systeem: het vullen, het terughalen en het wassen van de potten. Hierdoor zijn niet alle producten winstgevend. We focussen nu op winstgevendheid per product en maken hier keuzes op.’
Tot slot wil het bedrijf kijken of next day delivery nog wel nodig is. Ook dat is een flinke kostenpost en Pieter Pot overweegt meerdere tijdslots aan te gaan bieden die een aantal dagen vooruit liggen.
We betalen simpelweg ... Een onderschatting van de externe processen, dit gaat nu al niet goed. Op- of afschalen is met externe partners helemaal niet zo simpel, vooral niet met een sociale werkplaats. Daar zet je niet 'simpelweg' 5 medewerkers extra in ('even een blik opentrekken'?). Andersom, bij plotseling te weinig werk, zet je die mensen ad hoc in de kou.
Je reactie op Mart: