Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Markt: Calluna

2024-01-17
1000562
  • [interview]
  • 1:28

Geen enkele tas van het merk Calluna is hetzelfde. Ze zijn allemaal bedacht en handgemaakt door mede-merkeigenaar Joanne Renkema.

Callunabags.nl is nog maar vijf dagen oud als we mede-eigenaar Tim Doedens contacten. ‘Het idee voor deze webshop ontstond op onze vakantie, tijdens een romantische treinreis door de wildernis van Sigulda in Letland’, begint hij zijn verhaal. En eigenlijk bleek de stap naar een webwinkel met zelfgemaakte tassen vrij simpel: Joanne Renkema was al heel veel aan het handwerken, en Doedens vond het leuk om zich te verdiepen in de wereld van e-commerce en het bouwen van websites.

‘Ons product is uniek omdat alle tassen met de hand worden gemaakt door Joanne. Zij is ook het creatieve brein van ons bedrijf. Bovendien werken we zo veel mogelijk met gerecyclede materialen; de gehaakte tassen zijn bijvoorbeeld vervaardigd van garen, dat op zijn beurt weer gemaakt is van gerecyclede T-shirts.’

De webshop onderscheidt zich van concullega’s door de focus op uniciteit, duurzaamheid en kleinschaligheid, laat de mede-eigenaar weten. ‘We combineren stijl met bewustzijn, waardoor elke aankoop zowel een fashion statement is, als een duurzame keuze.’ De collectie bestaat uit gehaakte en stoffen tassen en tasjes. Er is al een aardige voorraad klaar. De tassen liggen thuis bij Renkema opgeslagen en bestellingen worden door haar met DHL verstuurd. ‘Ook dit doen we duurzaam, door oud verzendmateriaal te hergebruiken’, zegt Doedens.

De webshop wordt gepromoot op Instagram en op TikTok. ‘Dit is voor ons de makkelijkste manier om een groot publiek te bereiken’, aldus de mede-eigenaar. Daarnaast zetten beiden hun eigen netwerk in om bekendheid te genereren.

De grootste uitdaging zit ‘m in het onder de knie krijgen van allerhande marketingzaken, laat Doedens weten. Daar hebben beide eigenaren nog weinig kaas van gegeten. Ook wil hij de website verder professionaliseren en betere foto’s van de producten plaatsen.