Een oplossing bieden voor iedere online uitdaging. Dat is de missie van LevelUp Group, de groep van zes digital agencies. Tijdens Shopping Today deelden de labels van de groep hun beste tips, tricks en inzichten in zes zeer uiteenlopende sessies: van het optimaliseren van de conversie, het genereren van leads, het verhogen van traffic tot klantretentie.
Zeer uiteenlopende onderwerpen, maar met een heldere gedachte, verklaart managing partner Daniel Markus. ‘Wij verdelen de labels in onze groep in ‘instrumenten’ en ‘orkesten’. De ‘instrumentlabels’ zijn specialisten, de beste in de markt voor hun specifieke discipline.’ ClickValue bijvoorbeeld, het bureau dat Markus zelf 20 jaar geleden oprichtte, is hét CRO-bureau in Nederland. PI Marketing is de specialist op het gebied van marketing automation, C2B voor contentmarketing en Cloudnine voor data. ‘Met name de grotere opdrachtgevers zoeken vaak een hyperspecialist voor één van hun digitale uitdagingen. Het mkb heeft daarentegen juist vaak behoefte aan een generalist – een orkest – die de juiste specialisten verzamelt – de instrumenten orkestreert – voor de benodigde groeiuitdagingen.’
Specialisten en generalisten
Die mix van specialisten en generalisten kwamen duidelijk terug in de sessies van LevelUp Group op Shopping Today. Harm van Heesbeen van PI Marketing ging in zijn sessie in op het stimuleren van klantretentie. Hij liet zien hoe je de eigen kanalen daarvoor kunt inzetten, en waarom dat nodig is: ‘Een 5% verhoging in klantretentie kan zorgen voor een stijging van je winst, tot 95%.’ Maurice Beerthuyzen van Clickvalue nam zijn bezoekers mee in een verhaal over het belang van conversie optimalisatie, een onderwerp dat voor veel bedrijven nog altijd een blind spot is. ‘Het voorkomt dat je fouten maakt, ongefundeerde meningen doorduwt, en je leert onwijs veel van je bezoekers.’ Bij de presentatie van Robert van Meer van contentbureau C2B kregen we een proefje van de meest innovatieve performance ads en leerden we inspelen op die typische TikTok tone-of-voice die het advertentielandschap steeds meer lijkt te veranderen. ‘TikTok is niet meer het kanaal waar alleen jongeren op zitten. Het is een leading kanaal voor allerlei doelgroepen, van cool moms tot internationale B2B doelgroepen en iedereen daartussen.’
Florien Harmsma en Marten Dames van Leadscope, een van de orkestlabels, kozen voor een bredere benadering: hoe je als B2B-organisatie met je online campagnes en marketing grip krijgt op de gehele klantreis, van branding tot een nieuwe klant. Ook de sessie van Netprofiler behandelde een breder spectrum in digital marketing, maar dan gericht op marketplaces. ‘Steeds meer merken zien de meerwaarde van een d2c-strategie op marketplaces, aldus Lucas Bassa. ‘Door de distributeur over te slaan kunnen marges gered worden en heeft het merk meer controle over content en prijs.’ Ook deelde hij aan welke knoppen je als merk kunt draaien om je winst op die platformen te maximaliseren. ‘Less kan zomaar more zijn, op Amazon.’
Groeidrivers
In de spreiding van de onderwerpen zie je ook duidelijk de achterliggende filosofie van LevelUp Group terug. Dat is de zogenaamde vijf groeidrivers strategie – door Markus eerder mooi beschreven in zijn boek Digital Marketing Pinball. Markus: ‘Om succesvol te zijn in digital marketing kun je vijf drivers inzetten. Heel kort samengevat: werken aan je bekendheid, zorgen dat er bezoekers op je website komen, dat die converteren in een aankoop, dat ze zoveel mogelijk uitgeven, nog eens terugkomen, en dat ze aan anderen vertellen hoe goed je bent. Onze strategie als groep is ingericht op deze groeidrivers. Wat we iedereen aanraden is om zoveel mogelijk van deze mogelijkheden in te zetten.’ De gedachte hierachter: met één of twee drivers groeien is moeilijker dan met meerdere.
‘Stel, je wilt twee keer zo groot worden met je webwinkel’, schetst Markus een voorbeeldsituatie. ‘Wanneer je alles op één driver inzet, traffic bijvoorbeeld, dan moet je dus zorgen dat je traffic verdubbelt. Dat is misschien nog wel mogelijk als je klein bent, maar voor een grote website is dat onbetaalbaar. Om twee keer zo groot te worden met twee drivers, hoef je op beide punten nog maar 41% te groeien. Want 1,41 keer 1,41 is 2.’ En spreid je het over alle vijf de drivers, dan ben je daar al met 16% groei, aldus Markus. ‘Bij de inzet van meerdere drivers gaan er exponentiële effecten werken. Als je in een competitieve markt zit, ontkom je er niet aan om daar gebruik van te maken in je digital marketing.’
Complexere vraagstukken
Veel van die genoemde groeidrivers kunnen bedrijven gewoon zelf aanpakken. ‘Dat is ook de reden dat we onze kennis actief delen, op evenementen als Shopping Today. Zodat de bezoekers zien dat er ook veel is wat zij zelf kunnen doen.’
Een goede agency moet er volgens Markus op gericht zijn om zichzelf overbodig te maken. ‘Dat klinkt contra-intuïtief. Maar in mijn ervaring werkt het zo: hoe harder je ernaar streeft om jezelf overbodig te maken, hoe nuttiger je bent. Je moet zorgen dat een opdrachtgever de zaken die van groot belang zijn voor de organisatie, zelf kan doen.’ Bovendien werkt het zo dat hoe meer organisaties begrijpen van digital marketing, hoe complexer de vraagstukken worden. ‘We zien dit allemaal als educatie naar de markt, waardoor we uiteindelijk samen als sector op een hoger niveau kunnen acteren.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met LevelUp Group
Tekst: BBP Media | Beeld: BBP Media