Het shoppingplatform Temu heeft in zeer korte tijd een grote schare fans gekregen. Niet alleen in Nederland is het platform populair, ook de VS lijkt overstag te gaan en omarmt de ‘koopjes-app’ vanwege de op hol geslagen inflatie.
Dit meldt Arcamax volgens een rapport van Bloomberg. Vorig jaar rond deze tijd wist bijna niemand in de VS wat Temu was. Volgens Bloomberg Second Measure, die miljarden creditcards en betaalpassen analyseert, werden in mei twintig procent meer uitgaven gedaan aan Temu. Deze online marktplaats met Chinese oorsprong was de meeste dagen in 2023 de beste iOS-app van Apple in Amerika, blijkt op basis van statistieken zoals downloads, betrokkenheid en retentie volgens app-onderzoeker Apptopia.
Fast-fashionspeler Shein is eerder dit jaar al in de tegenaanval gegaan door Temu voor de Amerikaanse rechter te slepen. Volgens Shein zet Temu influencers in via social media om valse en misleidende claims over Shein te delen. Het platform biedt daarnaast sinds vorige maand met Shein Marketplace plaats aan lokale bedrijven en internationale externe verkopers.
"Vorig jaar rond deze tijd wist bijna niemand in de VS wat Temu was." Ik durf wel te zeggen 'helemaal niemand' het merk en platform werd namelijk pas in september gelanceerd. De rechtzaak is niet echt een tegenaanval van Shein, want die gaat Temu niet tegenhouden. Wel heeft Shein recent $2 miljard aan nieuwe investeringen opgehaald en bereid een beursgang voor. Ook zijn er net cijfers van Temu's GMV gelekt in Chinese Tech media: 1 miljard in Q1, waarschijnlijk $3 miljard in de eerste helft van 2023 en de verwachting is dat heel 2023 zal uitkomen op $10 miljard.