Nederlanders kopen online veel meer schoenen, kleding en tassen dan andere Europeanen. Maar liefst 77 procent van de Nederlanders, terwijl dit percentage op Europees niveau op 59 procent ligt. Vorig jaar lag dit percentage voor Nederlanders nog op 71 procent.
Dit blijkt uit onderzoek van bezorgdienst DPD. De Europese e-shopper barometer 2022 is een onderzoek dat DPD jaarlijks uitvoert onder bijna 24.000 Europeanen in 22 landen met een leeftijd tussen de 18 en 70 jaar. Een ander opvallend verschil zien we bij de categorie eten en drinken. Bijna de helft van de Nederlanders schaft hun eten en drinken graag online aan, terwijl op Europees niveau dit percentage op 34 procent ligt.
Veel retouren, minder milieubewust
Daarnaast blijken Nederlanders een ster in retourneren te zijn. Bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders retourneerde in 2022 zijn/haar laatste aankoop, tegenover 14 procent op Europees niveau. Meer dan de helft van die 23 procent vond het retourproces gemakkelijk en moeiteloos. Het blijkt dan ook dat de Nederlander milieu en duurzaamheid een minder belangrijke factor bij online aankopen vindt dan de rest van Europa. Hoewel bijna de helft van de Nederlanders zou kiezen voor een website die duurzame vervoersmogelijkheden biedt, ligt dit percentage op Europees niveau op 64 procent.
Online shoppers hebben zeer hoge verwachtingen
Uit het onderzoek blijkt dat online shoppers hoge verwachtingen hebben van het bezorgproces: ze willen een snelle en betrouwbare levering, hebben de wens om een nauwkeurig bezorgmoment te kunnen selecteren, willen vooraf het exacte tijdslot kennen en real-time tracking vinden ze een toegevoegde waarde in het bezorgproces. In de top 10 van belangrijke criteria bij online aankopen staat gratis bezorging verreweg op de eerste plaats, gevolgd door gratis retourneren.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nederlander op 1 bij online bestellen van fashion
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.