Twinkle | Digital Commerce

Michiel van de Plassche: ‘Je moet hoe dan ook andere dingen uit de kast halen’

2023-06-12
1000562
  • [interview]
  • 3:08

Na een achtjarige carrière bij L’Oréal nam Michiel van de Plassche ontslag omdat hij zélf graag dingen wilde doen. Toen hij besloot voor zichzelf te gaan beginnen, stond buiten kijf dat dat iets in e-commerce zou zijn. Zo ontstond GoCustomized – de allereerste lijstaanvoerder van de CrossBorder Top-30 – en later CustomConcepts. Heel recent lanceerde hij hiCharli, een platform waarmee hij de online shopervaring wil stroomlijnen en efficiënter maken.

Michiel van de Plassche
Functie: Ondernemer
Leeftijd: 42

Inspiratie

‘Online volg ik veel nieuwsbrieven en AI-experts op Twitter. Verder volg ik sites als TechCrunch, Ars Technica, Ben-evans.com, Ben’s Bites en Producthunt.com. Ik besteed elke dag wel anderhalf uur om te lezen in alle informatie over generatieve AI. Daar gebeurt zó veel, dat is eigenlijk niet te volgen, haha! Daarnaast raak ik geïnspireerd door mijn kinderen en door de manier waarop zij naar dingen kijken. Dat zet me altijd weer met m’n voeten op de grond. En verder praat ik graag met medeondernemers en specialisten, ik vind het heel interessant om te zien hoe diep bijvoorbeeld een developer in deze materie kan zitten.’

E-commerce

‘Ik houd heel erg van producten. Dat is ook de reden waarom ik bij een bedrijf als L’Oréal gewerkt heb: je verkoopt echt iets, je kunt het aanraken, je kunt het zien. Wat e-commerce vervolgens extra leuk maakt, is dat je het product dan ook nog eens naar een heel groot publiek kunt brengen. En dat gecombineerd met techniek – iets wat mij persoonlijk heel erg interesseert – maakt digital commerce zo boeiend.’

Ontwikkeling

‘De afgelopen tien jaar groeiden de e-commercebomen tot in de hemel, zeker gedurende covid. Inmiddels zijn we in een tijd beland waarin het wat ingewikkelder wordt en groeien niet meer vanzelf gaat. Nu moet je als e-ondernemer het onderscheid maken, zodat consumenten bij jóú kopen en niet elders of in stenen winkels. Je moet hoe dan ook andere dingen uit de kast halen om bezoekers te trekken en de conversie voor elkaar te krijgen.’

Webshoppen

‘Ik hou van webwinkelen, maar dan wel in shops waar alles klopt, waar de customer journey goed is, alle informatie duidelijk is, hoe het zit met retouren et cetera. Ik raak snel afgeleid, doordat ik zelf e-commercespecialist ben: hoe hebben zij dit gedaan, vind ik dat goed, hoe steekt de shop in elkaar. Ik heb laatst schoenen gekocht bij All4Running. Daar kun je ook advies krijgen; ze hebben een tool die je kan helpen, maar er zijn ook medewerkers waarmee je kunt chatten en die dat advies kunnen toelichten. Zo kun je als webshop het verschil maken. Juist bij een product waarbij het wat ingewikkelder ligt dan bijvoorbeeld wc-papier.’

Vrije tijd

‘Met drie jongens onder de 10 jaar oud is het thuis altijd druk. We zijn recent een halfjaar naar Bonaire geweest, waar de kinderen naar school gingen en wij gewoon gewerkt hebben. De hele trip is op verschillende gebieden erg verrijkend geweest; je merkt wat je belangrijk vindt in je leven en wat niet, en denkt na over hoe je de toekomst ziet. Als ik vrij ben, ren of fiets ik graag in de duinen, daar wonen we dichtbij. Ik houd van de natuur, ook in de vakantie.

Trots

Werktechnisch gezien ben ik trots op hoe ik vanuit een klein idee mijn e-commercebedrijf GoCustomized heb uitgebouwd tot de grootte die het nu heeft, en om daar te zien hoeveel mensen per dag hun eigen telefoonhoesjes ontwerpen en hoeveel producten we vanuit Amsterdam de wereld over sturen.

Boek

Een boek dat ik iedereen kan aanraden is Scary Smart, geschreven door Mo Gawdat. Het gaat over de invloed van AI op onze toekomst als mensheid. Over ongeveer een kwart eeuw zal AI een miljard keer intelligenter zijn dan de mens …