Twinkle | Digital Commerce

Een tweede succesvolle editie van de E-commercepoort

2023-06-07
1120630
  • [nieuws]
  • 1:13

Op donderdag 11 mei in Perscentrum Nieuwspoort, Den Haag heeft alweer de tweede editie van de E-commercepoort plaatsgevonden. De E-commercepoort is een initiatief van Thuiswinkel.org en haar leden om met politici, beleidsmakers en experts in gesprek te gaan over de bijdrage die de e-commerce kan leveren om over duurzaamheid te communiceren richting de consument. Maar ook welke uitdagingen de sector tegenkomt om transparant te kunnen zijn en greenwashing te voorkomen. Een initiatief wat ook dit keer weer succesvol heeft plaatsgevonden.

Hoe zag de dag eruit?

Na de opening van de E-commercepoort, die werd verzorgd door Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, werd het programma ingeleid met een masterclass online communiceren over duurzaamheid door Jesse Weltevreden van de Hogeschool van Amsterdam. Een goede inleiding op de paneldiscussie die volgde. Hier werd onder leiding van dagvoorzitter Paul van Liempt gediscussieerd over hoe de politiek bedrijven kan helpen aan heldere kaders. Dit zorgt ervoor dat bedrijven wel kunnen communiceren over duurzaamheid, zonder aan greenwashing of greenhushing te doen. De paneldiscussie werd succesvol gevoerd door onder anderen Stieneke van der Graaf (Tweede Kamerlid, ChristenUnie), Kiki Hagen (Tweede Kamerlid, D66), Ika van de Pas (Directeur Milieu Centraal), Roeland Donker (Country manager NL, Amazon) en Rob van den Dool (CEO Yumeko).

Meer weten over de tweede editie van de E-commercepoort?

Tijdens de E-commercepoort werd duidelijk dat de e-commercesector de manier waarop Nederlanders winkelen fundamenteel heeft veranderd. Na 20 jaar van digitalisering staan we aan de vooravond van een nieuwe transitie: richting duurzamere businessmodellen. Op onze website hebben we een uitgebreid verslag staan over de E-commercepoort en de Shop Responsible transitie.