Twinkle | Digital Commerce

Decathlon naar een circulaire economie

2023-06-14
1120630
  • [interview]
  • 2:23

Decathlon is een wereldwijde leverancier van sportartikelen en richt zich op het bevorderen van een circulaire economie in de sportbranche. Het bedrijf is toegewijd aan het verduurzamen van producten en processen. We spreken Marianne van Leeuwen, Leader van het Circulaire team van Decathlon, over hoe het toepassen van circulaire modellen bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.

“Decathlon wil het hele bedrijf op zijn kop zetten om circulair te worden”

Marianne werkt sinds maart 2022 bij Decathlon en is gemotiveerd om impact te maken. De wereldwijde leverancier van sportartikelen is daarvoor de ideale plek: “Decathlon zet alles op zijn kop om circulair te worden. We hebben internationaal een nieuwe strategie uitgerold waarbij circulariteit een van de drie pijlers is. We zetten heel erg in op circulariteit en ik ben blij dat ik hieraan bij kan dragen”, geeft Marianne aan.

Met meerdere duurzaamheidsprojecten – zoals Ecodesign, werkplaats, verhuur, Buy Back en tweede kans – weet Decathlon haar impact op de planeet te verminderen. En daarnaast kijkt Decathlon ook naar circulaire modellen en hoe deze bij kunnen dragen aan hun doelstellingen. “Circulaire modellen hebben meer invloed op het besparen van emissies en op de grondstoffen die worden gebruikt. We hopen met deze modellen uit te vinden hoe we onze emissies nog sterker kunnen reduceren”, vertelt Marianne.

“Ervoor zorgen dat alles te repareren is”

Decathlon introduceert deze circulaire modellen ook in de retail en doet veel onderzoek naar het hergebruik van materialen en naar andere productdesigns. Op deze manier wil Decathlon ervoor zorgen dat alles te repareren is: “In iedere winkel vindt je een werkplaats waar wij onze reparaties aanbieden. Onze werkplaatsen mogen nog meer onder de aandacht komen, we willen ze een grotere en prominentere plek gaan geven zodat onze consumenten hier bewust van worden. Het is voor hen een extra stukje service en het draagt ook weer bij aan de duurzaamheid van onze producten”, aldus Marianne.

Decathlon biedt niet alleen aan om voor hun klanten producten te repareren, maar ze proberen ook de consument te stimuleren om dit zelf te doen. Zo worden er bijvoorbeeld reserveonderdelen aangeboden waarmee de consument zelf aan de slag kan gaan. De klanten van Decathlon reageren hier volgens Marianne erg goed op, en daarnaast zorgt ook dit er ook weer voor dat de producten langer gebruikt kunnen worden.

Decathlon is er voor iedereen

De circulaire modellen zijn volgens Marianne ingericht op gemeenschappelijk gebruik van producten. “Het gemeenschappelijk gebruik van producten is iets wat we verloren hebben in onze samenleving, maar wat we nu terug willen brengen. Bij deze circulaire modellen betalen consumenten een klein bedrag voor het gebruik van spullen en niet meer voor het bezit. Zo kunnen ook de mensen met een kleine portemonnee goed bediend worden”, aldus Marianne.

We Play Circular & Nederland circulair in 2050

In het interview ging Marianne nog dieper in op onder andere het systeem ‘We Play Circular’. Een systeem waarmee consumenten een abonnement kunnen afsluiten om gebruik te maken van de gehele catalogus van Decathlon. Ook ging Marianne dieper in op de noodzaak dat Nederland in 2050 circulair moet zijn. Wil je hier meer over weten en ben je benieuwd naar de mening van Marianne? Lees dan het gehele interview op thuiswinkel.org/Decathlon