Twinkle | Digital Commerce

Wet achteraf betalen: schrappen, wijzigen of behouden?

2023-04-21
1000562
  • 2:24

Ineens kwam deze week naar e-commerce begrippen oeroude wetgeving ter sprake. Naar aanleiding van een artikel van de NOS over webwinkels die BNPL-diensten aanbieden pleitte branchevereniging Thuiswinkel.org voor afschaffing van wetgeving, die voorschrijft dat kanten minstens de helft van het aankoopbedrag achteraf moeten kunnen betalen. Wat vinden webwinkeliers daar eigenlijk zelf van? Wij pakten onze peilstok erbij en deden een kleine steekproef.

De wetgeving waarover het gaat stamt uit 1992, zo’n 6 jaar voordat het Duitse Bertelsmann hier bol.com begon. Om maar een idee te geven. Die wet zorgt ervoor dat webwinkeliers nu verplicht zijn om een betaalmethode aan te bieden waarmee klanten minstens 50 procent van het verschuldigde bedrag achteraf mogen betalen. Die wet werd ingevoerd om consumenten te beschermen, bijvoorbeeld bij faillissement van de verkoper. Maar ja, we zijn inmiddels alweer ruim 30 verder en de markt heeft natuurlijk niet stilgezeten. Zo zijn bijvoorbeeld BNPL-partijen steeds meer in opkomst, aanleiding voor de NOS om daar over te berichten.

‘Webwinkels moeten wel’

Het zal ongetwijfeld niet de bedoeling van de NOS zijn geweest om de discussie over de wetgeving op gang te brengen. Het artikel dat de aanleiding voor de discussie is, gaat immer over webwinkels die de ‘omstreden BNPL-optie’ aanbieden. Omstreden omdat steeds meer consumenten in de problemen raken omdat ze aankopen doen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. De Autoriteit Financiële Markten houdt toezicht en wil meer wetgeving. Branchevereniging Thuiswinkel.org wijst er vooral op dat webwinkels de betaalmethode wel moeten aanbieden en vindt het tijd dat de wetgeving wordt geschrapt of gewijzigd. ‘Tegenwoordig zijn er voldoende andere manieren om consumenten online te beschermen’, aldus de belangenvereniging, die stelt dat de wet ook zorgt voor toenemende schulden bij ‘kwetsbare groepen en jongeren’, een toename in retouren en zelfs fraude. Webwinkeliers zouden zelf de keuze moeten krijgen of ze achteraf betalen wel of niet willen betalen, is concreet het voorstel van Thuiswinkel.org.

Pollenseizoen is geopend

Genoeg achtergrond, wij waren erg benieuwd naar de mening van het leidend voorwerp: de webwinkeliers zelf. Een kleine steekproef op onze LinkedIn-pagina laat een duidelijk beeld zien. Op de stelling: ‘De wet die voorschrijft dat webwinkels verplicht een achteraf betaalmethode moeten aanbieden moet worden geschrapt’ antwoordt een ruime meerderheid (82%) instemmend. Een kleine groep webwinkeliers is het er niet mee eens. Daarnaast levert de stelling en kwestie een kleine discussie op van lezers en webwinkeliers die aan de ene kant stellen: ‘Wil jij achteraf betalen en biedt die webshop dat niet aan, dan bestel je daar niet’ en: ‘Het belangrijkste is gewoon niet iets kopen als je er geen geld voor hebt’. Anderen vinden het juist ‘logisch als je niet direct je spullen geleverd krijgt dat je ook pas betaalt na ontvangst’. Voor beiden argumenten valt zeker wat te zeggen. Voorzichtige conclusie is wel dat 30 jaar oude wetgeving (van vóór e-commerce) een dynamische markt niet helpt.