Twinkle | Digital Commerce

Bedrijven investeren steeds vaker in linkbuilding

2024-01-16
1000562
  • [branded content]
  • 2:31

De afgelopen jaren is het aantal bedrijven wat investeert in linkbuilding sterk toegenomen, mede door het belang van een goede online vindbaarheid. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een gemiddelde consument steeds meer aankopen online doet. Daar komt bij dat consumenten het internet gebruiken om voor hun aankoop verschillende producten, diensten en aanbieders met elkaar te kunnen vergelijken. Een bedrijf dat niet goed vindbaar is in de zoekmachine zal onnodig veel klanten verliezen; een fraai ingerichte fysieke vestiging is al lang niet meer voldoende om de slag met je belangrijkste concurrenten te vinden.

Middels linkbuilding proberen organisaties hun vindbaarheid te verbeteren. Het is een belangrijke component van zoekmachine optimalisatie, vaak afgekort tot SEO. Houd er rekening mee dat enkel investeren in linkbuilding veelal onvoldoende zal zijn. Kies ook voor een technische optimalisatie van de website en het voortdurend toevoegen van nieuwe content. In dit artikel lees je meer over de nut en noodzaak van linkbuilding.

Zo werkt linkbuilding voor websites

Het idee achter linkbuilding is het bouwen aan een uitgebreid linkprofiel. Zo’n profiel bestaat uit een web van zogenaamde backlinks; verwijzende websites van derden. Zij nemen op hun pagina’s een link op naar jouw website, om zo de relevantie van jouw website aan te tonen aan de zoekmachine. Linkbuilding betekent hierbij niet, dat je op zoek moet gaan naar een zo groot mogelijk aantal verwijzende websites. Dat zal een averechts effect hebben, wanneer deze websites geen relevantie hebben met het onderwerp van je eigen website of bijvoorbeeld van lage kwaliteit zijn. Er zijn diverse tools beschikbaar, die marketeers helpen uit te zoeken wat een waardevolle toevoeging kan zijn aan het linkprofiel van jouw website.

Uitbesteden van linkbuilding populair

Daar bij linkbuilding meer komt kijken dan domweg het vergaren van zoveel mogelijk backlinks, wordt dit onderdeel van SEO vaak uitbesteed aan derden. Er zijn verschillende organisaties die je helpen het linkprofiel van je website uit te breiden tegen een gunstig tarief. Zo blijf je concurrenten online voor en verbetert de vindbaarheid van de website op de belangrijkste zoekwoorden.

Focus je niet uitsluitend op linkbuilding

Zoals eerder aangehaald werd is zoekmachine optimalisatie meer dan linkbuilding alleen. Zorg bijvoorbeeld ook voor het toevoegen van nieuwe content aan de website, bijvoorbeeld door een blog bij te houden. Deze content moet relevant zijn voor bezoekers en een duidelijk doel hebben. Wil je een bezoeker informeren? Probeer een bezoeker over te halen tot het afnemen van een dienst of product? In het eerste geval is het belangrijk om een diepgaand artikel te kiezen, bij voorkeur met verschillende grafische toevoegingen. In het tweede geval zou het niet aan CTA’s (call to action) mogen ontbreken. Een marketing bureau kan hulp bieden bij het op correcte wijze toepassen van SEO op de website van jouw onderneming.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Linkbuilding Masters
Tekst: JGwebmarketing | Beeld: JGwebmarketing