Twinkle | Digital Commerce

E-commerce voor diensten: Meituan (美团)

2023-02-16
1000562
  • [opinie]
  • 1:52

De maaltijdbezorging in China stond tijdens de laatste coronagolf zwaar onder druk. Er werden veel meer orders geplaatst en veel bezorgers werden ziek. Het grootste maaltijdplatform, Meituan (美团) met 70 procent marktaandeel, draagt de grootste verantwoordelijkheid en lasten.

Hoe groot maaltijdbezorging en het platform van Meituan in China is, blijkt wel uit het aantal maaltijden dat het bedrijf bezorgt. Jaarlijks zijn dat er dertien keer meer dan Just Eat Takeaway.com, dat actief is in 25 landen. Meituan bezorgt meer maaltijden dan alle andere maaltijdplatformen in de wereld samen.

Eerst kopiëren om snel te innoveren

Meituan begon in 2010 als stereotype van een Chinees bedrijf, namelijk een kopie van een Westers succes - in dit geval Groupon. Dat model van voordeelcoupons heeft Meituan in een rap tempo door geïnnoveerd. In de daaropvolgende jaren voegde het bedrijf een bioscoopticket- en hotelplatform toe. Daarna kwam maaltijdbezorging en dat is het belangrijkste businessmodel geworden. Maar daar houdt het niet op: de traffic die maaltijdbezorging oplevert zag Meituan als kans om nog meer platformen toe te voegen. Vandaag de dag kun je er ook ov-kaartjes, vliegtickets en vakanties boeken. Ook bezorgen ze meer dan alleen maaltijden; denk aan boodschappen, bloemen en pakketjes. In dit ‘Food+Platform-model’ zorgen maaltijdbestellingen ervoor dat andere platformdiensten ook omzet genereren (cross-selling). Zo is het Meituan gelukt om naast Alipay en WeChat een zogenaamde ‘destination app’ te worden in China.

Kapitalisme uitgespeeld door durfkapitaal

De extreme groei van Meituan is een typisch succesverhaal van durfkapitaal. In een vroeg stadium haalde het bedrijf honderden miljoenen op om snel te groeien en de competitie buitenspel te zetten. Door de vele kortingen zijn maaltijden die je bestelt op het platform goedkoper dan wanneer je het zelf zou afhalen bij het restaurant.

Meituan profiteerde niet alleen van de agressieve investeringen en de schaal van China, maar ook van de cultuur in het land. Het is in Azië vaak goedkoper en sneller om buitenshuis te eten (of af te halen) waardoor thuis koken minder populair is. Meituan is in China dé app geworden voor diensten en is een combinatie van Thuisbezorgd, Booking.com, Tripadvisor, SocialDeal en meer. Het gemak dat Meituan biedt voor de Chinese consument is iets wat wij hier niet kennen en dus een kans voor de lokale platform bedrijven.