Amazon wil in Europa rechtstreeks met merken gaan schakelen en wil niet meer samenwerken met distributeurs.
Volgens een mail aan leveranciers, die in handen is van Bloomberg, zouden de wijzigingen al in januari ingegaan zijn. Amazon wil tussenpersonen buitensluiten, zodat het de prijzen laag kan houden voor consumenten. De retailgigant geeft aan dat ze producten zullen blijven kopen als deze van de verkoper zelf zijn of als ze exclusieve distributierechten hebben. De nieuwe stap zou te maken hebben met de resultaten van het laatste kwartaal van 2022. Toen verloor Amazon 22,9 procent van de omzet vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Verzendkosten
Het bericht komt vrijwel tegelijkertijd met de aankondiging van Amazon in Duitsland dat de minimale bestelwaarde voor gratis verzending wordt verhoogd. Amazon kondigde aan deze in Duitsland te verhogen van 29 euro naar 39 euro voor niet-Prime-klanten, zo schrijft de Duitse krant Der Spiegel. Voor Prime-leden verandert er niets, zij ontvangen hun bestelling nog steeds gratis. In Nederland blijft de minimale bestelwaarde voor gratis verzending vooralsnog op 20 euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon zet Europese groothandelaars aan de kant
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.