Twinkle | Digital Commerce

WeChat mini programs

2022-12-07
1000562
  • [visie]
  • 1:60

Een WeChat mini program (MP) is een sub-applicatie binnen WeChat, geïntroduceerd in 2017. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er meer dan 500 miljoen dagelijks actieve gebruikers voor deze MP’s. In de laatste twee jaar is het aantal MP’s dat door niet-Chinese verkopers ingezet wordt, verdrievoudigd. Moederbedrijf Tencent gaat hiermee verder de directe concurrentie aan met Alibaba’s Tmall van Jack Ma.

Gezien in 2022 de teller voor geregistreerde WeChat-gebruikers op meer dan 800 miljoen staat, is het grootste voordeel van de MP’s dat ze native apps binnen WeChat zijn. Gebruikers hoeven geen andere app te installeren of te switchen tussen platformen – dat levert namelijk weleens problemen op tussen Tencent en Alibaba, hetgeen niet bijdraagt aan een goede gebruikerservaring. Als consument kun je online shoppen op WeChat MP’s, betalingen doen met WeChat Pay en op de hoogte gehouden worden door het ingebouwde notificatiesysteem van betalingen, orders, en leveringen.

Voor bedrijven is het natuurlijk ook heel gunstig om een MP als online winkel te hebben, met al zoveel bestaande gebruikers binnen WeChat. Naast de ontwikkelingskosten en het managen van de MP zijn er verder geen service- of transactiekosten aan verbonden. Voor traditionele e-commerceplatformen als Tmall kunnen die kosten al snel oplopen tot 20 procent van de totale verkooptransacties. Bovendien kan er gebruikgemaakt worden van de live streaming-functie met VR-filmpjes, 3D-modellen en AR-filters om consumenten aan te trekken en de verkopen te stimuleren. Met de ingebouwde datamonitoring-interface in de WeChat-backend, vergelijkbaar met Google Analytics, kunnen er conversiefunnels worden opgezet en consumentenvoorkeuren worden geanalyseerd om hun ervaring te optimaliseren. Een directe verbinding met de consument is ook mogelijk, wat het makkelijker maakt om bijvoorbeeld promoties te sturen of aftersalesservice te geven.

Tencent heeft onlangs op zijn jaarlijkse developers-conferentie bekendgemaakt dat in de laatste twee jaar het aantal MP’s dat door niet-Chinese verkopers ingezet wordt, is verdrievoudigd. Interessant hierbij is dat bijna 60 procent daarvan zich in Europa en Rusland bevindt. Door de groeiende populariteit en lage investeringsdrempel voor verkopers, is het WeChat MP-model een serieuze optie om de Chinese markt te betreden. Vooral in de nog steeds onzekere covidsituatie in China, waar reisbeperkingen en quarantaineregelingen van dag tot dag kunnen veranderen, biedt het vooral een kans om aan branding te doen en crossborderverkopen te faciliteren zonder fysiek aanwezig te hoeven zijn.