Twinkle | Digital Commerce

Picnic kiest voor groei en duikt diep in het rood

2022-12-28
1024575
  • [nieuws]
  • 1:13

Online supermarkt Picnic heeft in 2021 zijn verlies verdrievoudigd doordat het bedrijf ervoor koos om te investeren in groei. Ook dit jaar zal de supermarkt om diezelfde reden rode cijfers schrijven.

Dat blijkt uit het jaarverslag van 2021 waar het FD over bericht. In 2021 maakte Picnic zo’n 114 miljoen euro verlies, wat een verdrievoudiging is van het jaar ervoor. Wel nam de omzet met 250 miljoen euro toe tot 719 miljoen euro. Het verlies schrijft directeur Michiel Muller toe aan de investeringen die het bedrijf deed in 2021. Zo breidde het bedrijf uit in Duitsland en bouwde het een gerobotiseerd dc in Utrecht. Ook bleef de supermarkt onverminderd uitbreiden met kleine logistieke centra.

2022

De cijfers van 2022 zijn nog niet bekend gemaakt, maar de inflatie en de oorlog in Oekraïne zullen de resultaten nog meer drukken. Daarnaast koos Picnic dit jaar eveneens voor groei, waardoor 2022 ook zal worden afgesloten in het rood. Muller verklaart aan het FD: ‘In Nederland zijn we al winstgevend, dus daar zouden we kunnen stoppen met investeren om zwarte cijfers te schrijven. Maar onze investeerders en wijzelf dachten juist: kunnen we niet wat harder gaan groeien?’

Daar hield de super zich aan, het afgelopen jaar werd verder uitgebreid over de grens. In Duitsland is er een geautomatiseerd dc in aanbouw en in Frankrijk zet Picnic in op een verviervoudiging van het aantal klanten.