Modeplatform Zalando zag de omzet in het derde kwartaal nipt toenemen met 2,9 procent tot 2,3 miljard euro. Het bedrijf zegt daarnaast te werken aan winstgevendheid, maar daar valt vooralsnog weinig van te merken.
Volgens Zalando heeft het invoeren van het minimumbestelbedrag – sinds de zomer van dit jaar – gezorgd voor een verbetering van de winstgevendheid. Klanten moeten voor 19,90 euro bestellen om de verzendkosten te laten vervallen. Daarboven moeten ze 2,95 verzendkosten betalen. Volgens het bedrijf zijn daardoor bestellingen onder de minimale bestelwaarde nu winstgevend. Ook worden klanten aangemoedigd om meer per order te bestellen.
Naast de introductie van een minimaal bestelbedrag wist het platform ook de marketingkosten dit jaar met 100 miljoen euro te verlagen. In het brutoresultaat is het gevolg van die stappen enigszins terug te zien, dat nam namelijk toe van 9,8 miljoen naar 13,5 miljoen euro. De nettowinst daalt echter fors. Zag Zalando vorig jaar nog een min van 8,4 miljoen, nu is dat toegenomen naar een verlies van 35,4 miljoen euro.
Toch is er sprake van optimisme bij de nummer 5 van de Twinkle100. Het bedrijf is overtuigd dat het de juiste weg richting winstgevendheid is ingeslagen en ziet daarnaast ondanks het dalende consumentenvertrouwen en toegenomen inflatie het aantal klanten toenemen met 8 procent naar 50,2 miljoen. ‘We zullen zorgvuldig door deze turbulente tijden blijven navigeren en doorgaan met maatregelen om de winstgevendheid te verbeteren’, stelt co-ceo Robert Gentz.
Bedrijf snapt de NL'se consument niet en hun zakelijke partners. Het verdien model staat onderdruk omdat het retourpercentage extreem hoog is tov andere platforms. Dat komt ook omdat Zalando denkt dat je door consument overal gelijk in te geven en alles maar vergoed en kosten bij partners neer te leggen dat ze daarmee een sustainable klanten bestand en partnerschap opbouwen. Als je klanten aanmoedigt om maar zoveel mogelijk te bestellen zonder dat de klant na hoeft te denken over wat ie veroorzaakt (klant kan immers alles achteraf betalen en heeft geen last van verzendkosten of risico) dan ben je mi totaal verkeerd bezig. Toe maar bestel, bestel, bestel maar. Daarom zie ook een absurd lage bw op een torenhoge omzet.
Bol.com heeft daar zeker een handje van. Retourneren: "Lang Leve het Milieu".Alleen zij voelen het niet, echter het milieu en de verkooppartners wel.
Bij Bol.com als je gebruik maakt van verzenden en retour via bol aanzienlijk goedkoper dan in geval van Zalando. Bol betaald mee aan de retourkosten.
De verkooppartners betalen dat, dus Bol.com voelt dit niet.