Twinkle | Digital Commerce

Candyspot: ‘Wij willen de gespecialiseerde marktplaats voor snoep zijn’

2022-11-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:28

Een assortiment snoep, chips, chocola en drinks van zowel bekende als onbekende merken. Dat biedt Candyspot.

‘We hebben ook onderscheidende categorieën, zoals Amerikaans snoep en Aziatisch snoep. Bovendien zijn er seasonal items rond Halloween, Kerst, Valentijnsdag en Pasen’, vult Tim Eichhorn, marketingmedewerker van Candyspot, aan. Waarom een snoepshop waar er al vele zijn? ‘Wij denken dat er een differentiatie gaat plaatsvinden op het gebied van marktplaatsen en dat er voor elke categorie één gespecialiseerde “marktplaats” overblijft. Voor de snoepcategorie willen wij dat zijn’, zegt de marketingmedewerker. ‘En vanwege onze intensieve samenwerking met grote merken die een shop-in-shoppagina hebben, staat er een sterk assortiment. Voor deze merken vervullen we als het ware het e-commerce/b2c-distributiestuk.’

Candyspot is een zusteronderneming van Groeneveld Groothandel, die de b2b-markt van snoep voorziet: snoepwinkels, tabakszaken, supermarkten et cetera. Op Candyspot wordt ook gelinkt naar de fysieke winkels van Groeneveld, zodat consumenten kunnen zien welke snoepwinkels er in de buurt zijn. ‘Hiermee ondersteunen we de klanten van Groeneveld en voorkomen we kanaalconflicten. Een win-winsituatie’, aldus Eichhorn.

Innovatief zijn volgens de marketingmedewerker de shop-in-shops van de fabrikanten, die in samenspraak met de merken zijn opgesteld. ‘We hebben bijvoorbeeld samen met Autodrop een speciaal assortiment ontwikkeld dat geschikt is voor het online kanaal. Autodrop kan via zijn eigen TikTok-kanaal doorlinken naar de shop-in-shop en zo de conversie verhogen.’

De webshop beschikt over een eigen magazijn met alle producten. Bestellingen worden verstuurd met PostNL. Voor wat betreft marketing zet de nieuwe webshop in op SEA en Google Shopping. Daarnaast gebruikt Eichhorn e-mails en gaan er eerdaags campagnes op hun TikTok-kanaal live: ‘Daar gaan we fors in investeren, om de jonge consument te bereiken.’

De grootste uitdaging zit nog in het inregelen van de backend en het assortiment beschikbaar maken voor bol.com en Amazon, weet Eichhorn. Daarnaast is de forse groei een uitdaging qua personele bezetting.