Dat de plek waar je geboren wordt van invloed kan zijn op je interesses van later, bewijst Herbert Riphagen van MyPalmshop wel. De mede-eigenaar van de webshop in palmbomen zag het levenslicht in Indonesië en raakte daar zo gefascineerd door de gewassen die om hem heen groeiden, dat Riphagen aan het begin van deze eeuw besloot om de bomen te importeren en te verkopen in Nederland.
In eerste instantie richtte hij zich voornamelijk op de B2B-markt, maar al gauw verbreedde hij zijn doelgroep door ook aan particulieren te verkopen via MyPalmshop. Een verhaal over het succes van MyPalmshop en Traffic Today, de digital marketing agency die de groei van de shop in een stroomversnelling deed belanden.
Het begin van My Palmshop
Als we Antoine Tielbeke, eveneens werkzaam bij MyPalmshop, vragen naar het begin van MyPalmshop in 2005, moet hij even diep graven. Via via was Riphagen in contact gekomen met een docent Computer Science aan de UvA, die over de juiste kennis beschikte om een veilige webshop te ontwikkelen. De shop was zo goed gebouwd, dat MyPalmshop nu nog altijd de vruchten plukt van de shop van toen.
Het idee om toen al een webshop te starten, was niet zomaar. De groothandel, GardenPalms, liep namelijk nog niet heel denderend. Hoe anders was dat voor MyPalmshop, waar trouwe klanten massaal op specialistische fora linkten naar de webshop. Daardoor bleef het unieke aanbod evenmin onopgemerkt onder andere die hard plantenliefhebbers.
Traffic Today
Om verdere groei te genereren, zocht MyPalmshop in 2020 de samenwerking op met Traffic Today. Dennis Reuvers, eveneens actief voor MyPalmshop, vertelt. “Ik herinner me nog dat Antoine met onze webdesigner sprak. Die raadde Traffic Today aan. We zijn toen het gesprek aangegaan met Jurien en Sander. Ik merkte direct dat Traffic Today kennis van de markt heeft en een proactieve houding aanneemt.”
Tielbeke vult hem aan. “Het is vanaf dag één echt een samenwerking.” Hij onderstreept dat met een voorbeeld uit de beginperiode, toen de migratie van een ‘custom made shop’ naar CCV Shop de eerste uitdaging vormde voor Traffic Today. “Samen met Jurien gingen we ’s avonds redirects schrijven. Dat voelde direct prettig en het klantcontact voelde daarbij uniek.”
Gestructureerde content marketing
Na de migratie, had My Palmshop te kampen met een organische dip. Antoine Tielbeke: “Technisch gezien ging deze migratie top, maar in onze oude paginatitels stonden punten en tekens die niet geoorloofd waren. Als je van een webshop zonder structuur naar een website gaat met structuur, dan is dat best even wennen. We hebben het geïncasseerd, maar gelukkig konden we daardoor ook sneller zien waar het aan schortte.”
Om verdere stappen te maken, stelde Traffic Today projectmanager Niek van Pijkeren een heldere structuur op voor de te schrijven pagina’s. Van Pijkeren: “Er moest content bijkomen, want er waren veel pagina’s waar maar drie zinnen op stonden. We moeten echt een basis creëren. Dit hebben we gedaan door te starten met groeiteksten. Deze groeiteksten hebben we vervolgens verder uitgebreid en deze daarna gefinetuned met de laatste belangrijke zoekwoorden.” Het doel hiervan was om meer structuur aan te brengen in de pagina’s. Van Pijkeren vertelt verder. “Categorieteksten moesten wat meer voor Jan en Alleman worden en niet alleen meer voor die hard plantenliefhebbers. Dit hebben we gedaan door de content algemener te houden en ons meer te richten op de koopintentie.”
Weersinvloeden en seizoensgebondenheid
Een andere challenge waar Traffic Today en MyPalmshop telkens voor staan, is de seizoensgebonden staat van dienst die palmbomen hebben. Van Pijkeren licht dat nader toe. “Van september tot februari (het laagseizoen, red.) zetten we meer in op SEO, omdat we dan een goeie basis neerzetten voor het hoogseizoen. In het laagseizoen gaat het budget voor de ads dan ook aanzienlijk omlaag.”
Nadat de koudere maanden erop zitten en men massaal palmbomen begint te kopen, trappen Traffic Today en MyPalmshop het gaspedaal van de ads dieper in. “Als het mooi weer is, dan krijg ik een seintje van Dennis dat we los kunnen gaan. Budgetten gaan dan omhoog op bepaalde termen”, zo weet van Pijkeren. Uitgangspositie daarbij is Performance Max. “Klanten kunnen de producten op die manier direct zien, terwijl de concurrentie stukken groter is bij de tekstadvertenties. Door de Performance Max campagne slim in te steken, staan we er altijd tussen met MyPalmshop. Tel daar het unieke aanbod bij op en je pakt veel zichtbaarheid.”
Focus op autoriteit
Terwijl we uitkijken over de levensgrote kas vol Trachycarpus fortuneis, Washingtonia’s en Waaierpalmen, die alsmaar voller wordt, blikken Reuvers, Tielbeke en van Pijkeren vooruit naar de toekomst. “We willen meer inzetten op remarketing. We proberen mensen naar de webshop te lokken met onze kennis. Daarvoor zijn we nu aan de slag met pagina’s die niet alleen op de koopintentie gericht zijn, maar ook op de verzorging van de palmbomen.” Daarmee komt de focus meer op autoriteit te liggen en dat is niet zomaar. “In een krimpende markt is er meer sprake van landjepik, waardoor je meer klanten weg moet halen bij andere partijen.”
Om het dalende aantal bezoekers in heel e-commerce land beter tegemoet te komen, zal er ook een wijziging plaatsvinden op de site. “We willen de lay-out van de site enigszins aanpassen, zodat er ook wat gerelateerde producten tevoorschijn komen.”