Twinkle | Digital Commerce

Meta: ‘Je klant verwacht dat je aanwezig bent in de metaverse’

2022-10-14
1000562
  • [events]
  • 3:06

Ga van start in de metaverse. Dat advies geeft Geraldine Bouma aan online retailers. Tijdens Shopping Today vertelde de Group director CPG, Retail & Tech van Meta Benelux dat de consument al steeds vaker in virtuele werelden te vinden is.

De metaverse noemt Bouma een immersive (interactieve) ervaring die internet minder plat maakt. Je kijkt niet meer naar een scherm – 2d – maar je zit er middenin. Doordat je het met je handen kunt bedienen, komt het dichterbij je zintuigen. Dat dit de volgende grote technologische ontwikkeling is, ook voor retail, dat leidt volgens Bouma geen enkele twijfel. ‘We gaan steeds frequenter en rijkere content met elkaar delen. Vijf jaar geleden was dat nog alleen tekst. Dat werden al snel foto’s, toen video’s, en de volgende stap is augmented reality en virtual reality. Zodra consumenten de middelen krijgen om dat te doen, zullen ze verwachten dat retailers daar ook aanwezig zijn en ze daar met hen kunnen interacteren.’

Productlancering in de metaverse

Heineken heeft dat advies al ter harte genomen en lanceerde zijn nieuwe biertje Heineken Silver dit jaar ‘in de metaverse’. Marketing manager Otto Esser was verantwoordelijk voor die lancering en licht zijn keuze toe. ‘Een jaar geleden hebben we het doel opgesteld om te innoveren: we wilden een nieuwe doelgroep aanspreken en de grootste bierlancering ooit maken in Europa. We zijn begonnen met uitvragen waar die doelgroep op zat te wachten. Qua product willen ze andere smaken, zachter, maar wel van dezelfde kwaliteit. En van ons als merk verwachtten ze een open, inclusieve houding, waarmee ze verbinding voelen. Én ze wilden een ervaring die ze nog niet hadden gehad. Dat vormde voor ons de inspiratie voor de campagne van Heineken Silver.’

[Otto Esser. Foto: BBP Media]

Het bier werd ‘gelanceerd’ in de metaverse, in een speciaal gebouwde virtuele wereld in Decentraland. ‘Met een Heineken knipoog: een lancering van bier waar je het niet echt kunt proberen. Maar we konden er wel uitleggen wat het is, mensen met elkaar in contact brengen en een bijzondere ervaring bieden. Om als eerste een bierlancering te doen in de metaverse, dat vonden we gewoon gaaf. Maar het was ook interessant omdat de doelgroep zich daar begeeft. Die doelgroep is aan het experimenteren.’ Uiteindelijk kon men het biertje ook écht proeven. ‘In de tweede fase hebben we het bier gelanceerd, geïnspireerd door alles wat we geleerd hadden in de metaverse. Voor de launch party hebben we de digitale omgeving zoveel mogelijk nagebouwd in het echt, daar kon je dansen net als je avatar, en natuurlijk het bier proeven.’

Multidimensional commerce

Volgens Bouma van Meta zullen consumenten verwachten dat de winkelervaring – multidimensional commerce noemt ze die - ook meer immersive wordt. ‘Multidimensional commerce zal de winkelervaring uitbreiden met virtuele werelden, digitale filters, mixed reality en hybride ervaringen die de fysieke en digitale wereld nog dichter bij elkaar gaan brengen. Er komt een shift van transactie naar interactie en co-creatie met je consumer communities.’

Bij de lancering van Heineken Silver kon je niets kopen, alleen zien en ervaren. Maar Esser zegt al na te denken over meer mogelijkheden om het bier virtueel aan de man te brengen. Die overgang naar virtuele verkopen is volgens Bouma al lang gaande. Zij wijst op het Nederlandse bedrijf The Fabricant, een digitaal fashion bedrijf dat kleding maakt (en verkoopt) voor de metaverse. ‘Zowel fysiek, als digitaal, als virtueel gaan mensen geld uitgeven. Er zijn momenteel al 3 miljard mensen op de wereld die geld uitgeven aan virtuele aankopen, samen meer dan honderd miljoen dollar. Avatar commerce, zoals we dat ook noemen, is de eerste big bet om een brug te slaan tussen economische kansen en digitale eigendommen. Dus ga als retailer experimenteren, om de eerste stap naar de metaverse te maken. Voor de consument zijn de silo’s van fysiek, digitaal en virtueel al aan het vervagen. Het is voor hem allemaal ‘shoppen’.’