Als ondernemer ben jij dé expert in je eigen afzetmarkt. Maar als het op de snelgroeiende trends en ontwikkelingen van e-commerce aankomt, kan het best een opgave zijn om alles bij te benen. Nieuwe marketingtools, nieuwe retouroplossingen, nieuwe regelgeving. Een hele uitdaging in een markt waar concurrentie altijd op de loer ligt. Daarom is PostNL ook dit jaar de trotse hoofdsponsor van Shopping Today, hét e-commercekennisevent van Nederland. Op 13 oktober 2022 delen diverse sprekers en ondernemers hun ervaringen en kennis op het gebied van e-commerce. Welke impact maakt de groeiende aandacht voor duurzaamheid op jouw bedrijf? En hoe maak je een pluspunt van je retourbeleid? Laat je inspireren door de verschillende sprekerssessies van PostNL.
Recommerce is het nieuwe e-commerce
Van gigantische piekvolumes tijdens de coronapandemie tot inflatie en enorme grondstoffentekorten: de markt blijft continu in beweging. Maar 1 ding is zeker: e-commerce kan én moet duurzamer. Zo wordt de overheid steeds strenger over verspilling en vervuiling en kiezen ook consumenten steeds bewuster. Voor jou als ondernemer betekent het dat je steeds slimmer moet nadenken over de beste manier om duurzame oplossingen aan te bieden zonder aan gemak in te leveren voor je klanten. Bijvoorbeeld met herbruikbare verpakkingen, het innemen van producten zoals textiel en hergebruik van materialen. Recommerce, dus! Suzanne Debrichy van PostNL en Susan de Vries van Drop & Loop laten zien hoe hun logistieke oplossingen een bijdrage kunnen leveren aan deze nieuwe vorm van e-commerce. Benieuwd? Kom op 13 oktober om 13.00 uur naar de sessie op Shopping Today en laat je inspireren!
Het retourproces op de proef gesteld
Wist je dat het antwoordnummer werd uitgevonden in 1968? Toch gebruiken veel ondernemers het nog steeds als hun enige retourmethode. Daardoor hebben ze geen idee welke retourzendingen onderweg terug zijn tot ze weer binnen zijn in het magazijn. En intussen hangen consumenten al aan de lijn bij klantenservice om de laatste retourstatus op te vragen. Hoog tijd voor vernieuwing! Daarom introduceren Feyo van der Goes van PostNL en Nelis van der Wiel van Returnless een nieuwe pilot waarmee webshops de nieuwste retourproducten in de markt kunnen testen. Zo integreren ondernemers in een handomdraai een soepel retourproces in hun webshop. Dat biedt webwinkeliers meer inzicht in hun retourproces en hun klanten meer transparantie en gemak. Het doel? Retouren verminderen én het retourproces verduurzamen. In hun sessie van Shopping Today om 11.00 uur delen Feyo en Nelis wat de nieuwste retourproducten van PostNL hebben opgeleverd op het gebied van inzicht, klantervaring en duurzaamheid.
Hoe overleef ik de cookie apocalypse?
De cookieloze toekomst is nabij! Maar is dat echt zo'n ramp? Niet persé, stellen Peter Vervelde van PostNL en Matthijs Ruigrok van Voyado. In hun Shopping Today-sessie om 14.20 uur onthullen ze wat de échte impact is van de cookie apocalypse op de e-commercemarkt. En nog belangrijker: welke kansen dit jou biedt als ondernemer. Want hoe zorg je ervoor dat jouw advertenties relevant blijven voor je klanten? En hoe houd je jouw communicatie toch persoonlijk en effectief? In deze sessie leer je hoe het naderende einde van de third-party cookies jou de mogelijkheid geeft om je klantstrategie opnieuw in te richten.