Scoupy laat consumenten via cashback kennis maken met A-merkproducten in de supermarkt. Zo kunnen fabrikanten klanten werven, identificeren en opnieuw benaderen. Scoupy is nu bezig met de volgende stap. ‘We lanceren deze maand branded spaarprogramma’s.’
Dat vertelt ceo Valentijn Bras in de aanloop naar zijn presentatie op Data Driven Commerce, over precies vier weken in Utrecht.
Tekst: Arjan van Oosterhout
Online activatie
Scoupy transformeerde twee jaar geleden van een gelokaliseerd mobile couponing platform, naar een datagedreven actiemarketingplatform voor fast moving consumer goods (fmcg). De focus aan de aanbodkant verschoof daarbij van retailers en mkb’ers naar fabrikanten. ‘Zij kunnen via app of web gemakkelijk A-merken promoten, buiten de retailers om’, legt Bras uit. ‘Van online activatie, naar offline transactie, dat faciliteren we. We werken ook samen met retailers, dus dat je korting op een product alleen in één bepaalde supermarkt kunt krijgen, maar vooral met fabrikanten. Van Nestlé tot Heineken en van Procter & Gamble tot Mars.’
Clearing
Gebruikers van Scoupy krijgen wekelijks ongeveer tien producten van verschillende fabrikanten voorgeschoteld die tegen zeer hoge korting of gratis kunnen worden aangeschaft in de supermarkt. Wie een of meerdere artikelen aanschaft en vervolgens zijn kassabon fotografeert en digitaal instuurt, krijgt binnen een dag de verzamelde korting al teruggestort. ‘Vroeger moest je daar bij wijze van spreken zes weken op wachten’, aldus Bras over de grotendeels geautomatiseerde clearing.
Afgelopen jaar keerde Scoupy voor 4,5 miljoen euro aan cashback uit aan consumenten, aldus de ondernemer. ‘Het gaat om honderdduizenden transacties per maand, we zorgen niet zelden voor lege schappen in de supermarkt.’
Kopers identificeren
Met de ingescande kassabonnen kan Scoupy veel meer doen, geeft Bras aan: ‘Door de kassabonnen regel voor regel digitaal te ontleden en deze informatie te koppelen aan NAW-gegevens, kunnen we kopers identificeren: we weten wie het zijn en wat ze allemaal aanschaffen. Dat is zeer waardevolle informatie voor fast movers, want feitelijk weet op dit moment geen fabrikant wíe zijn producten koopt. Op basis van de informatie op de kassabon kunnen we vervolgens persoonlijk relevante aanbiedingen doen. Sinds de geïntensiveerde samenwerking met Sanoma hebben we met Hettestpanel.nl de beschikking over een goede tool om profielen verder op te bouwen. Sanoma (sinds medio vorig jaar meerderheidsaandeelhouder, red.) biedt ons mogelijkheden om Scoupy onder de aandacht te brengen en ons bereik verder te vergroten via lookalike targeting op databases. Bovendien: die fabrikanten zijn natuurlijk ook voor het mediabedrijf Sanoma SBS vaak grote klanten.’
Spaarprogramma’s
Scoupy introduceert binnenkort iets nieuws, om klanten vaker bij een specifieke fabrikant te laten kopen. Bras: ‘Naast cashback zie je straks merkspecifieke spaarkaarten in de app en op onze site. Je krijgt een digitale stempel voor iedere aankoop van dat merk op jouw kassabon en ontvangt bijvoorbeeld een mok van Chocomel als je kaart vol is. Ieder keer dat we Chocomel op je kassabon zien staan, krijg je zo’n stempeltje, ongeacht waar je het hebt gekocht. Zo ontstaat een laagdrempelig en retailonafhankelijk nationaal spaarprogramma voor supermarktproducten. Merken kunnen straks continu met nieuwe én bestaande klanten communiceren via Scoupy.’
Data Driven Commerce
Valentijn Bras is een van de keynote speakers op Data Driven Commerce, een congres over de toekomst van datagedreven omnichannel commerce processen. Centrale vraag: hoe kun je data inzetten om jouw klanten over alle kanalen heen dezelfde persoonlijke ervaring te bieden? Data Driven Commerce vindt plaats op 9 februari aanstaande in DeFabrique. Op het programma staan onder andere ook David Wijland van Google en Kevin Raaijmakers van Philips.
Een mok van Chocomel, jaja, daar zitten de mensen echt op te wachten. Zijn die mensen wel eens op een rommelmarkt geweest?
Ze zijn nog zoekende maar uiteindelijk word het wel een aanvulling verwacht ik.
Het blijft een krachtige tool je telefoon.
Hoe vaak gaat scoupy de strategie nog veranderen? En hoeveel geld gaat hier nog ingestopt worden voordat er eens een euro wordt verdiend? ð???ð???
Beste Ada en Davide,
Ik ken jullie niet maar heb toch de behoefte even te reageren.
Scoupy is in de laatste twee jaar consequent bezig geweest met de zelfde strategie: cashback acties voor A-merken afhandelen. Daarin zijn we in twee jaar tijd extreem succesvol en keihard gegroeid: meer dan 600% van 14-16 en van 22 naar 50 FTE. En maken daarmee ook nog eens een (zeer aantrekkelijke) winst. Zo werken we voor en met bijna ieder denkbaar A-merk samen om trial, penetratie en kopersherkenning / profiling te ondersteuning.
Om je een idee te geven: afgelopen maand verwerkten we meer dan 300.000 cashback aanvragen. Kassabonnen van aankopen van producten, gekocht door consumenten, die enkel getriggerd waren door onze communicatie op onze base.
Dit is dan ook geen strategie wijziging, maar een extreem interessante extentie op onze marketing funnel. Als je echt interesse hebt, stuur me dan even een berichtje, dan praat ik je ook persoonlijk graag verder bij.
Hartelijke groet,
Valentijn Bras, CEO en oprichter SCOUPY