Twinkle | Digital Commerce

Bij The Good Roll loopt online op rolletjes

2022-09-26
1000561
  • [interview]
  • 4:06

‘Let’s make the world less shitty’, is de slogan van The Good Roll, het bedrijf dat vrolijke rollen toiletpapier verkoopt en daarmee ook de wereld een stukje mooier wil maken. Medeoprichter Melle Schellekens: ‘Wij vinden offline verkopen veel moeilijker dan online.’

The Good Roll ontstond in 2017 vanuit een gezamenlijke frustratie, zo begint medeoprichter Melle Schellekens: ‘We deden destijds een onderzoek naar vervuiling bij een grote hotelketen en zagen dat er elke keer dat er iemand incheckte een nieuwe rol wc-papier werd opgehangen. Er bleven dus heel veel aangebroken rolletjes over, die uiteindelijk werden weggegooid. Voor de productie van al het toiletpapier wereldwijd, worden dagelijks 27.000 bomen gekapt. Daarnaast ontdekten we dat er mondiaal 2,3 miljard mensen zijn die geen toegang hebben tot veilige en schone toiletten. Dat is een derde van de wereldbevolking! Daar moesten we wat mee doen.’

Het zaadje van het concept van The Good Roll werd geplant in de tienerjaren van Schellekens: ‘Toen ik een jaar of zestien was, zag ik voor het eerst de flesjes water van Earthwater met de slogan ‘You never drink alone’. Dat vond ik tof: door het flesje water wat ik kocht, hielp ik een ander aan schoon drinkwater. Dat concept hebben we nu doorgevoerd in ons bedrijf. Door onze wc-rollen, help je andere mensen aan een toilet.’

Vreemde eend

50 procent van de winst van The Good Roll gaat direct naar het realiseren van sanitaire voorzieningen in Afrika. ‘Alles wat er overblijft, gaat terug de organisatie in om groei te faciliteren’, aldus Schellekens. ‘We bouwen het hele jaar door toiletten en we hebben ook een apart Ghanees team dat daarvoor verantwoordelijk is.’ Doordat het team van The Good Roll regelmatig richting Afrika gaat om te checken of alles goed loopt, en om te helpen, missen ze soms een feestje. The Good Roll won in juni een Shopping Award in de categorie Drogisterijen. Helaas was het team toen in Ghana en kon de prijs niet persoonlijk in ontvangst genomen worden. Schellekens: ‘We hebben op kantoor een flesje bubbels geopend en het met z’n allen gevierd. Het is echt heel bijzonder dat we erkend worden. We zijn toch een beetje een vreemde eend in de bijt.’

Afkijken

Waar The Good Roll in de beginperiode alleen in de eigen webshop te verkrijgen was – veelal in abonnementsvorm – breidde de onderneming de afgelopen jaren uit naar fysieke retail en online partners. Online retail is een stuk makkelijker, vindt Schellekens: ‘Offline verkopen is best ingewikkeld, vooral omdat wij echt een verhaal willen vertellen. Dat is in een supermarkt lastiger om te doen. Toiletpapier is een snelle aankoop, waarbij consumenten vaak vooral kijken naar de prijs.’

Als voorbeeld van een bedrijf dat heel goed is in storytelling in fysieke retail, noemt hij Tony’s Chocolonely: ‘Dat heeft een sterke online aanwezigheid en ligt in de supermarkt op een snelle-beslissingsplek. Het is leuk om bij hen af te kijken.’ En ondanks dat de fysieke retail lastiger is, ziet Schellekens er wel een goede uitdaging in: ‘Online bestellen is niet voor iedereen bestemd en we willen ook zichtbaar zijn in het supermarktlandschap. Dat lukt aardig, mede door de vrolijke wikkels vallen we goed op. Bovendien hebben we de grootste rol die in de supermarkt ligt: normaliter heeft een rol 150 tot 200 velletjes, die van ons heeft er 400. Daarmee kunnen we ons onderscheiden. De grootste omzet maken we online, zo’n 70 procent.’

Onkruid

In het assortiment van The Good Roll is ook bamboe-toiletpapier te vinden en dat rolt sinds kort uit de eigen fabriek in Ghana. ‘Bamboe groeit letterlijk als onkruid en dat geeft de Ghanese boeren een extra inkomstenbron. Voorheen werd bamboe weggekapt om het land voor andere dingen te kunnen gebruiken. Bamboe groeit dertig keer sneller dan een boom, voegt zuurstof toe en haalt CO₂ uit de lucht.’ Dat de rollen vervolgens van Afrika naar Nederland moet worden verscheept, is daarbij ondergeschikt aan de voordelen, legt Schellekens uit: ‘Er is voor alles wel wat te zeggen. Wij willen toiletpapier op de meest sociale en duurzame manier produceren. Bamboe heeft impact op de gehele chain, en die voordelen wegen op tegen de nadelen van de lange reis. Wel kiezen we bewust de meest duurzame transportoptie. We vervoeren alles per boot en kijken ook naar alternatieven zoals een langzamere boot die een ander manier benzinebeleid heeft.’ Daar stopt de ambitie van The Good Roll niet en daarom lanceerde het bedrijf in juli een crowdfundingcampagne. ‘We zijn ontzettend hard aan het groeien, en bij groei hoort een liquiditeitsuitdaging. We hebben de droom om het eerste fairtradetoiletpapier ter wereld te worden. Het sociale karakter van crowdfunding past heel goed bij ons; het is eigenlijk een lening die The Good Roll terugbetaalt in afgesproken termijnen. We hopen daarmee 1 miljoen euro op te halen.’

Over The Good Roll
The Good Roll werd opgericht door Melle Schellekens en Sander de Klerk in 2017. De toiletrollen zijn gemaakt van milieuvriendelijke materialen en het bedrijf doneert 50 procent van zijn nettowinst aan het realiseren van sanitaire voorzieningen voor mensen die dat nodig hebben. De wc-rollen zijn online te koop, onder andere in abonnementsvorm. Daarnaast zijn ze ook te koop bij Jumbo, Picnic, Gorillas, Pieter Pot en bij verschillende cadeauwinkels. The Good Roll is actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.