De Britse online autoverkoper Cazoo stopt met zijn internationale activiteiten. Het bedrijf is daardoor alleen nog in thuismarkt het Verenigd Koninkrijk actief.
Cazoo werd in 2018 opgericht en werd groot met zijn marktplaats voor gebruikte auto’s. In 2021 breidde het bedrijf uit naar Duitsland en Frankrijk en even later kwamen daar Italië en Spanje bij. Maar die internationale uitbreiding leverde niet het gewenste resultaat op. Zo wist het bedrijf volgens Duitse media daar niet op te boksen tegen concurrenten als Autohero en Carwow.
En dus zit er niets anders op voor Cazoo om zijn biezen te pakken. In Italië en Frankrijk wordt nog wel overleg gevoerd met werknemersorganisaties, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat nog dit jaar van die vier markten afscheid wordt genomen.
Volgens Internet World kondigde het bedrijf enkele maanden geleden al een bezuinigingsronde aan. Zo werd ruim 10 procent van het personeelsbestand geschrapt en het aanbod verminderd. Daarmee moet zo’n 200 miljoen pond worden bespaard. Dat is hard nodig, omdat Cazoo in de eerste zes maanden van dit jaar een verlies lees van 243 miljoen pond.
Oprichter Alex Chesterman: ‘De sterke klantvraag in het VK geeft ons veel vertrouwen in de toekomst en het besluit dat we hebben genomen om ons terug te trekken uit het vasteland van Europa zorgt ervoor dat onze balans sterk blijft en dat we een plan hebben waarvan we denken dat het niet langer verdere externe financiering nodig heeft.’
Ik dacht dat ze een grote en solide bedrijf waren, aangezien ze een grote reklame campagne over de inwoners van deze landen laten hebben met raceteams, voetbalclubs etcetera dmv shirtreclame en samen met Toyota in grote internationale race-klasses etcetera.