Twinkle | Digital Commerce

Zalando hoopt op verbeterde winst en kan bouwen op bezorgabonnement

2022-08-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:37

Zalando heeft de resultaten van het tweede kwartaal gepresenteerd. Qua handelsvolume gebeurt er niet veel, dat blijft steken op 3,8 miljard euro. Daar blijft een brutoresultaat van 77,4 miljoen van over. Minder dan een jaar geleden, maar Zalando verwacht wel een verbetering in de tweede helft van het jaar.

Het bedrijf gaat er vanuit dat het resultaat over het hele jaar uitkomt tussen de 180 en 260 miljoen euro. Bij de bekendmaking van de jaarcijfers van 2021 ging het bedrijf er nog vanuit dat dit jaar een brutoresultaat tussen de 430 en 510 miljoen werd behaald. Die verwachting werd al vrij snel gehalveerd, toen bleek dat de resultaten vanwege ‘macro-economische uitdagingen’ tegenvielen. Zalando verwacht dat het resultaat in de tweede helft van het jaar dus zal verbeteren. De prognose van 180 tot 260 miljoen blijft staan. Onder de streep blijft er een nettowinst van 14 miljoen over. Een forse daling ten opzichte van het tweede kwartaal in 2021, toen was dit nog 120 miljoen euro.

Zalando blijft optimistisch over een margeverbetering. Zo is inmiddels in alle 25 markten een minimale orderwaarde geïntroduceerd, zijn de marketinguitgaven verlaagd en is er een efficiëntieslag in zijn Europese logistieke netwerk gemaakt. ‘We hebben onze wendbaarheid als team laten zien en laten zien dat we snel kunnen reageren om ons aan te passen aan de huidige omgeving’, reageert co-ceo Robert Gentz.

Het vlak waar het Zalando wél voor de wind gaat, is het Zalando Plus programma. Dat is een abonnement waarbij klanten onder meer gratis bezorging en retouren krijgen. Dat abonnement is inmiddels in alle 25 markten aanwezig. In één jaar tijd is die tak met 164 procent gegroeid. In totaal maken meer dan 1,5 miljoen klanten daarvan gebruik. Begin dit jaar stond dat aantal nog op 1 miljoen. Zalando Plus werd begin november in Nederland gelanceerd.