Twinkle | Digital Commerce

'Ik word helemaal zen als ik Bink borstel'

2022-08-18
1000562
  • [interview]
  • 2:41

Zestien jaar geleden richtte Tineke Sluiter fashionwebshop Orangebag.nl op. Ze wilde een webshopnaam die makkelijk te onthouden was doordat je hem kunt visualiseren, en ze was geïnspireerd door de ‘brown bag’ van warenhuis Bloomingdales. Zelf heeft ze voor de herkenbaarheid altijd een oranje tas bij zich. Onlangs droeg ze haar ceo-stokje over aan Arlette Huisman, om zo te proberen wat meer vrije tijd te creëren. ‘Of dat lukt moet nog blijken.’

Achtergrond

‘Ik ben ooit begonnen als registeraccountant, werd daarna zelfstandig interim manager en zat op projectbasis bij heel verschillende bedrijven. Ik ben mijn hele leven al geïnteresseerd in mode – ik las liever de Vogue dan de Accountant, haha – en op een zeker moment ontstond het idee om online kleding te gaan verkopen. Ik had mezelf twee jaar gegeven om het te proberen. Inmiddels bestaat Orangebag.nl al zestien jaar en groeit het nog steeds.’

Inspiratie

‘Al sinds mijn start in fashion volg ik Net-a-Porter – dat was toen een van de weinige modewebshops. Daarnaast vind ik het Duitse Mytheresa heel interessant, en het Zweedse Wakakuu. Sowieso zijn andere (kleding)webwinkels leuk om naar te kijken: hoe bouwen ze hun sites, gebruiken ze bewegend beeld, hoe zit hun overzichtspagina in elkaar et cetera. Verder haal ik inspiratie uit Instagram en Pinterest. Voor trends is Vogue Runway een goede bron.’

Digital commerce

‘Toen wij indertijd begonnen waren we pioniers in de online modebranche. Leren hoe het moest deed je via trial & error. De reiswereld was al wel even bezig in e-commerce, en mijn man René had kennis van zaken opgedaan bij Kras Vakanties. Hij wist dat we moesten adverteren op Google. Een hele investering, maar noodzakelijk! Maar al met al konden wij “lager” online instappen en meegroeien met de ontwikkelingen. Tegenwoordig moet je groots en professioneel van start. Toch zijn er in de coronaperiode veel (kleine) spelers bij gekomen. Elke retailer moest gewoon aan e-commerce beginnen. Ik denk wel dat dat inmiddels algemeen goed is geworden; ze onderkennen nu dat het echt noodzaak is.’

Vrije tijd

‘Om wat meer vrije tijd te creëren zijn we voor Orangebag.nl vorig jaar gestart met een investeerder. Bovendien heb ik mijn ceo-schap doorgegeven aan Arlette Huisman. De schamele vrije tijd die ik heb breng ik graag door met onze labradoodle Bink. Ik word helemaal zen als ik hem borstel. Daarnaast heb ik me voorgenomen ook buiten de vakanties te gaan lezen. Overigens gingen we vroeger graag op vakantie naar Ibiza, nu gaan we met de auto want de hond gaat mee. Deze zomer staat Spanje op het programma.’

Trots

‘Ik ben heel trots op wat er nu staat. Het bedrijf dat we hebben gebouwd, het team, we hebben een goede naam in de branche, we doen wat we beloven, we hebben voornamelijk terugkerende klanten die we kunnen blijven inspireren. Wij hebben online shoppen persoonlijk kunnen maken, dat blijkt uit die loyale klanten.’

Motto

‘Ik vind het heel belangrijk dat je wát je doet, met plezier doet.’

Guilty pleasure

‘Vrijdagavond vind ik de leukste avond van de week. Dan eet ik altijd frietjes met een frikandel speciaal. Heerlijk! En dat verveelt nooit, hoe bestaat het …’