Twinkle | Digital Commerce

Ondanks e-commercedip ziet Klarna populariteit online shopping wel toenemen

2022-08-18
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

De e-commerce sector kent in het eerste halfjaar van 2022 een dip in de verkopen. Verschillende kwartaalverslagen en onderzoeken wezen dat uit. Des te opvallend is dat uit onderzoek van betaaldienst Klarna blijkt dat de populariteit van online winkelen de afgelopen maanden juist is toegenomen.

Uit de laatste cijfers van Klarna Shopping Pulse, een onderzoek onder bijna 1.100 Nederlanders dat elk kwartaal wordt bijgehouden, blijkt namelijk dat het aandeel Nederlandse shoppers dat de meeste van hun aankopen online doet is gestegen tot 30 procent, een toename van 4 procent. Vooral shoppers uit Generatie Z en Millenials hebben de voorkeur voor online shopping

Volgens Klarna komt duidelijk naar voren dat jongere generaties een grotere voorkeur hebben voor online. Generatie X en Babyboomers kopen vooral en liever in de fysieke winkel. De populairste categorieen om online te winkelen zijn elektronica en entertainment. Generatie Z winkelt van alle generaties het liefst online. Er is echter één categorie waar zij de voorkeur nog geven aan fysieke winkels en dat zijn dagelijkse boodschappen. Daar valt voor online super dus nog wel een en ander te winnen.