E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Thomas Evers, e-commerce manager bij Betersport.
Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Betersport?
‘Van loopbanden via Marktplaats verkopen tot specialist in sportartikelen en fitnessapparatuur: Betersport heeft sinds 2005 een flinke groei doorgemaakt. De oprichter en toenmalige eigenaar begon ons bedrijf met de keukentafel als bureau en een garagebox voor opslag. Al snel verruilde hij Marktplaats voor een eigen webshop en met zijn gedrevenheid wist hij Betersport tot een succes te maken. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot marktleider binnen de branche. Sinds 2017 heeft Betersport een nieuwe eigenaar en vandaag de dag is er een team van ruim vijftig specialisten in dienst. Wij geloven dat elke (thuis)sporter zijn persoonlijke sportieve- of gezondheidsdoelen kan halen. Er is alleen goed materiaal en soms een beetje extra motivatie voor nodig. Daarvoor staan wij voor ze klaar.’
Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?
‘Om onze groei kracht bij te zetten. Voorheen draaide de webshop op een verouderd systeem, Magento 1. Sinds de update naar Magento 2 is Betersport.nl al een stuk sneller geworden en technisch veel beter ontwikkeld. Zo geven we onze klanten een optimale winkelervaring op alle devices. Daarbij hebben we ook veel energie gestoken in het beschermen van data van onze klanten, iets waar we veel waarde aan hechten.’
Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?
‘De nieuwe webshop is een combinatie van een e-commerceplatform en een zogenaamde progressive web app (PWA). Dat laatste wil zeggen dat hij is ingericht op mobiel gebruik, waardoor consumenten eenvoudig en snel door de site kunnen navigeren. Zo lijkt het alsof je een app gebruikt. Door gebruik van de PWA kunnen bezoekers direct een soort mobiele app installeren en hebben zij een gebruiksvriendelijke ervaring.’
Wat zijn de verwachte verbeteringen?
‘Onze nieuwe website is nu enkele maanden actief en de eerste reacties van klanten zijn erg positief. De laadsnelheid van de pagina’s en de producten is op alle devices enorm verbeterd. Klanten kunnen nu gemakkelijk op hun telefoon de mobiele webshop doorlopen. Dit maakt het shoppen een stuk prettiger dan voorheen. Met de verbeterde laadsnelheid én het gebruiksvriendelijke design van de webshop, verwachten we het aantal conversies te vergroten en de gebruikerservaring te verbeteren.’
Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?
‘De website is volledig intern ontwikkeld en vormgegeven. Na vijftien jaar kennen wij onze klanten het best en weten we wat hun behoeften zijn. Wanneer we de ontwikkeling uit handen hadden gegeven, waren we daar misschien aan voorbijgegaan. Door zelf de webshop te ontwikkelen, is het gelukt om zo dicht mogelijk bij onze eigen ideeën en bij de verwachtingen van de klant te blijven. Dit resulteerde in een webshop die volledig ingericht is naar de behoeften van klanten, maar betekende ook veel maatwerk in de backend van onze website. Dat laatste komt onze bedrijfsprocessen ten goede.’
Is het geplande budget overschreden?
‘Er was vooraf geen budget vastgesteld. Kwaliteit was in dezen belangrijker dan kwantiteit. Wel heeft het afronden van alle ontwikkelingen een stuk langer geduurd dan we hadden gehoopt vanwege covid-19. Waar veel bedrijven hebben geleden onder de pandemie, heeft het ons juist enorme klandizie opgeleverd. Doordat sportscholen dicht waren, steeg de vraag naar fitnessapparatuur voor thuis. En door de extreme drukte was het een tijd lang all hands on deck. Het ontwikkelen van de webshop kwam hierdoor tijdelijk op een lager pitje te staan. Toen de vraag weer iets normaliseerde en we ons team op diverse afdelingen hadden versterkt, kregen we weer de mogelijkheid om de focus te verleggen naar de nieuwe website. Veel collega’s zijn bijgesprongen om het project tot een goed einde te brengen en hierdoor kwam de vaart er weer in.’
Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘Het maken en beheren van de planning bleek af en toe een uitdaging, omdat we gebruikmaakten van nieuwe ontwikkeltechnieken. Omdat we nog geen ervaring hadden met deze processen, was het vaak lastig om vooraf in te schatten hoe lang iets duurde. Ook traden zo nu en dan onvoorziene problemen op, die zorgden voor tijdverlies. Om hier zo goed mogelijk mee om te gaan, hebben we met z’n allen per paginatype gewerkt. Daardoor kon iedereen de volledige focus behouden en werd de kwaliteit van het eindproduct bewaard.’
Welke nieuwe stappen wil Betersport in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?
‘Alle ideeën die we de afgelopen anderhalf jaar hebben verzameld, willen we gebruiken om de nieuwe website te blijven ontwikkelen. Tijdens het gebruik van de vorige site zijn veel voorstellen op pauze gezet onder het mom van “dat doen we in de nieuwe webshop”. Nu die live staat, gaan we met al die plannen aan de slag. Voorbeelden zijn de verdere personalisatie van de webshop, het gebruiksvriendelijker maken van het klantaccount en het ontwikkelen van een nieuw Betersport magazine. Met het sport- en fitnessblog onderscheiden we ons van andere webwinkels. In onze artikelen worden sporters geïnformeerd over uiteenlopende sportieve onderwerpen: van tips voor snellere spiergroei tot hoe lang je moet sporten op een roeitrainer.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het redesign van ... Betersport
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.