Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: ‘Deliveroo en Uber Eats niet duidelijk over servicekosten’

2022-05-25
1000562
  • [nieuws]
  • 0:49

Maaltijdbezorgers Deliveroo en Uber Eats informeren consumenten niet duidelijk over de servicekosten die worden verrekend. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van onderzoek.

Daarnaast zou Uber Eats het aanbod van restaurants op zijn platform veel groter laten lijken dan het daadwerkelijk is. Zo zou het platform restaurants in een straal tot 30 kilometer tonen. ‘Hierdoor lijkt het bijvoorbeeld alsof consumenten in hartje Amsterdam kunnen kiezen uit ruim 160 Indiase restaurants, maar dat zijn er slechts 14.’ Daarnaast toont het bedrijf volgens de Consumentenbond soms meerdere restaurants die op hetzelfde adres zitten.

Ook zouden consumenten dus niet goed worden geïnformeerd over de servicekosten. Bedrijven zijn verplicht om deze kosten vooraf duidelijk te vermelden, maar volgens de bond komen bij Deliveroo en Uber Eats deze kosten pas na het afrekenen tevoorschijn. Voor consumenten is het dan niet meteen duidelijk hoeveel ze voor hun bestelling moeten betalen en dat mag niet.