Twinkle | Digital Commerce

Dare to Drink Different: bier op maat

2022-03-07
1000562
  • [interview]
  • 1:33

In januari begonnen als zowel webshop als inspiratiebron, voor zowel consument als horeca: Dare to Drink Different. Het betreft een speciaalbierplatform van Swinkels Family Brewers.

‘De speciaalbierwereld wordt steeds groter en daardoor wordt het steeds moeilijker voor consumenten om te kiezen welk bier bij ze past’, begint Sander Mortier voortvarend. Hij is activations manager e-commerce bij Royal Swinkels Family Brewers en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor het platform. (In dit artikel komt alleen het consumentendeel aan bod, red.)

‘Ons platform Daretodrinkdifferent.nl is behalve webwinkel ook een marketingplatform om mensen te inspireren en te enthousiasmeren.’ Klanten kunnen losse bieren kopen, bierpakketten, special editions en flesgeschenken. De webshop-homepage opent met een speciaal ontworpen smaaktest die mensen ‘begeleidt’ naar de bieren die zij het lekkerst zullen vinden. De shop doet na die test aanbevelingen op basis van het tot stand gekomen smaakprofiel. ‘Het platform heeft eigenlijk drie pijlers’, licht Mortier toe. ‘Eén is verleiden, twee is begeleiden en drie is kennis overdragen.’ Het grootste onderscheid met andere bierwebshops bestaat volgens hem naast het aanbod uit het feit dat de webwinkel vooral is gericht op (smaak)beleving, met bijzondere content.

Op het gebied van e-fulfilment wordt samengewerkt met Sidekix. Om naamsbekendheid te genereren zet de e-commercemanager awareness-campagnes in en maakt hij gebruik van onder andere Google AdWords, SEO, social advertising en de app Untappd. Verder is er een mediaplan in ontwikkeling en is hij in gesprek met derde partijen over mogelijke samenwerkingen.

Mortier ziet het versturen nog als lastig punt in de customer journey. ‘Bestellingen worden in stevige dozen verpakt om te voorkomen dat er iets breekt onderweg. Maar het versturen van alcohol is een kostbare aangelegenheid en bij kleine bestellingen is de marge marginaal’, aldus Mortier. Toekomstplannen zijn er te over. Een tipje van de sluier: er komt een tweemaandelijks bierabonnement, en er wordt storytelling ingezet via een biersommelier die van alles over de bieren vertelt.