Twinkle | Digital Commerce

Hoe Revalue Fashion bewust met mode omgaat

2022-02-09
1000562
  • [branded content]
  • 2:38

De mode-industrie is de op een na grootste verbruiker van water en verantwoordelijk voor 10% van alle CO2 -uitstoot wereldwijd. Daar wil voormalig juriste Beri Hosiyar iets aan doen. Vanuit haar voorliefde voor vintage kleding én voor duurzaamheid startte ze haar eigen groene bedrijf. Revalue Fashion geeft pre-loved designerkleding een nieuw leven.

Ook verduurzamen? De 10 groene oplossingen van PostNL helpen jou ook om duurzamer te ondernemen.

Zo doen we dat

Revalue Fashion koopt tweedehands kleding in, maakt het schoon, voert reparaties uit én verkoopt het weer. Beri: ‘Hoe meer je hoort over de misstanden in sweatshops en de impact van de mode-industrie op onze planeet, hoe minder je van die kleding wilt dragen. Gelukkig is mode cyclisch en komt alles terug. Een kans voor tweedehands kleding.’ Daarnaast ziet Beri dat er een groeiende markt is voor herbruikbare mode: ‘Een grote groep jongeren is bewust bezig met duurzaamheid. Wij millennials zijn opgegroeid met de milieuproblematiek en we willen er ook echt iets aan doen. Met Revalue Fashion proberen we onze footprint zo klein mogelijk te houden.’

Fashionpack, duurzaam verstuurd

Voor het versturen van de kleding maakt Beri gebruik van fashionpack. ‘Ik zoek altijd naar het mooiste, voordeligste en meest duurzame. Zo kwam ik uit bij PostNL. Hun fashionpack is een slimme verzendverpakking die herbruikbaar én recyclebaar is. Nu hoef ik geen extra zakje om de kleding te doen want de verpakking is al waterdicht. En dat scheelt weer plastic. Het pakketje wordt zoveel mogelijk duurzaam bezorgd. En omdat het door de brievenbus past is er maar één afleverpoging nodig. Allemaal groene voordelen.’ Ook het personaliseren van fashionpack vindt Beri een pre: ‘Ik heb ons design doorgestuurd en als ik nu verpakkingen bestel, stempelt PostNL meteen ons logo erop. Dat ziet er professioneel uit en scheelt inkt, want ik hoef zelf niets te doen of te bestickeren.’

Graspapieren dozen

Daarnaast gebruikt Revalue Fashion voor grotere bestellingen pakketten van graspapier. Dit bestaat voor de helft uit gerecycled papier en karton en verder uit zongedroogd gras. Dat scheelt heel veel water, chemicaliën en CO2 -uitstoot ten opzichte van het reguliere productieproces van karton. Beri: ‘Bij het ondernemen richt ik me altijd op de drie P’s: people, planet, prosperity. Die zijn voor mij heel belangrijk. Dus probeer ik op alle fronten zo duurzaam mogelijk te zijn, maar dat is soms best moeilijk. Gelukkig merk dat ik niet alleen ben: iedereen zoekt steeds vaker naar duurzame alternatieven.’

Wereldwijde trend

Beri noemt haar branche slow fashion: ‘In de fast fashion is veel verspilling en vervuiling. Er wordt echter voorspeld dat de markt voor tweedehands kleding die van de fast fashion binnen tien jaar inhaalt. Je ziet dat ook grotere bedrijven als Zalando, Levi’s en Tommy Hilfiger steeds meer investeren in het inzamelen en hergebruiken van hun eigen kleding. Slow fashion is de trend!’

Duurzaam ondernemen = een hogere klanttevredenheid!
Wil je net als Revalue Fashion duurzamer ondernemen? De 10 groene oplossingen van PostNL helpen jou daarbij. En dat vinden jouw klanten ook belangrijk. Want uit onderzoek blijkt dat consumenten veel waarde hechten aan bedrijven die duurzaam bezorgen. Dus vertel je klanten gerust dat je hun post of pakket met netto nul CO2 bezorgt! Meer lezen? Klik hier!