Twinkle | Digital Commerce

Beter laat dan nooit: 3 conversietips voor feestdagen

2022-01-06
1000562
  • [tips]
  • 2:14

Tijdens de feestdagen bezoeken en bekijken veel mensen voor het eerst jouw webshop en/of aanbod. Deze bezoekers hebben de intentie om te kopen, zoeken ook naar inspiratie en kopen niet voor zichzelf, maar voor een ander.

1 Voor de normale A/B-testaanpak heb je geen tijd

Een ander gedrag dan normaal vraagt om actief gedragsonderzoek: zoeken naar gedragsveranderingen vanuit kwantitatief en kwalitatief onderzoek, hier hypotheses uit herleiden en deze hypotheses toetsen door middel van een reeks aan A/B-testen op de website. Nadeel is dat feestdagen voorbij is voordat de eerste A/B-testresultaten goed en wel binnen zijn. Dit vraagt dus om een andere aanpak.

Je wilt gedurende het jaar al onderzoek uitvoeren naar het gedrag van mensen die kopen voor een ander, bijvoorbeeld voor een verjaardag. Als je al feestdagenseizoenen hebt meegemaakt, dan heb je toen hopelijk ook al aan kijkers en kopers om feedback gevraagd: wat vonden zij op dat moment belangrijk in jouw webshop.

Hypotheses voor meer online rendement wil je al vóór feestdagen gereed hebben. Je wilt zelfs je webshopaanpassingen dan al live hebben staan. Mocht je voor feestdagen toch nog een aantal hypotheses willen toetsen, ga dan niet voor de agressieve aanpak om nog net wat extra rendement te behalen, maar voor de learnings voor volgend jaar.

2 Vertrouwen en verzending

Bij het kopen voor een ander is er slechts één hoofdvraag bij deze bezoekers: komt het goed als ik dit nu bestel? Verder uitgediept: vertrouw ik deze aanbieder, is dit het juiste product, een normaal bedrag en is het op tijd in huis? Natuurlijk werk je het hele jaar al aan deze conversiebeïnvloeders, maar tijdens feestdagen is het extra belangrijk om de vele nieuwe bezoekers goed te bedienen. Laat zien dat je klanten hebt gehad die blij zijn met jou als leverancier, dat je de producten op voorraad hebt en dat je gegarandeerd voor een bepaalde datum kunt leveren. Biedt die snelle leverservice aan en verzeker tijdige levering. Dit zijn allemaal elementen die nu extra aandacht nodig hebben, zodat die nieuwe bezoekers ook klant bij je worden.

3 Cadeau-inspiratie

In de feestperiode is niet elke bezoeker van je webshop heel gericht op zoek naar een bepaald product. Veel mensen willen inspiratie. Zorg ervoor dat je op elke pagina waar bezoekers landen en navigeren een overzicht of doorlink aanbiedt van bijvoorbeeld kerstcadeautips (voor hem, voor haar, voor kinderen et cetera), waarbij het eenvoudig filteren is op bedragen (tips van 20 tot en met 30 euro en dergelijke). De cadeaukaart mag hier natuurlijk niet ontbreken. Hoe langer bezoekers navigeren, hoe vaker je deze tip in beeld wilt brengen.

Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, conversie optimalisatie expert, voor het analyse- en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het volledige artikel met extra tips is hier te lezen.