Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek: webshops informeren klanten te weinig over milieu-impact verzendingen

2021-12-01
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:02

Consumenten zijn zich nog te weinig bewust van de impact van bezorgingen op het milieu. Dat komt vooral omdat ze daar nauwelijks over worden geïnformeerd.

Slechts 13 procent van de consumenten geeft aan genoeg info te krijgen bij het doen van een bestelling over de negatieve impact op het milieu. Een meerderheid – 57 procent – geeft aan niet genoeg geïnformeerd te worden. De overige 30 procent staat hier neutraal in. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder 1.000 Nederlanders.

Uiteindelijk is meer dan een kwart van de consumenten zich wel bewust van de negatieve impact van online bestellingen, of ze daar nu over worden geïnformeerd of niet. Toch is dit voor hen geen reden om minder online aankopen te doen. Als meer webwinkels consumenten informeren over de milieu-impact, kan in korte tijd veel winst worden geboekt, stelt ook Pieter van den Broecke, managing director Benelux bij Manhattan Associates. ‘Met de juiste informatie kunnen consumenten een betere afweging maken tussen de verschillende opties. Als retailer lever je hiermee een positieve bijdrage aan de verduurzaming van logistiek en bied je de bewuste consument bovendien een service die aansluit bij zijn of haar behoeften.’