Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Zuid-Korea

2021-12-13
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:12

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: ‘Zuid-Korea wil e-commerceverdubbelaar inzetten’.

Dat covid-19 de e-commercemarkt een flinke zet in de rug heeft gegeven, is na bijna twee jaar wel duidelijk. In Zuid-Korea heeft de pandemie ervoor gezorgd dat de al groeiende e-commercemarkt in minder dan vier jaar tijd naar alle waarschijnlijkheid zal verdubbelen, zo blijkt uit een onderzoek van GlobalData. De e-commercemarkt in Zuid-Korea heeft na dit jaar waarschijnlijk een waarde van 131 triljoen Zuid Koreaanse won, omgerekend is dat ruim 103 miljard euro. Verwacht wordt dat in 2025 de markt zal zijn gegroeid naar ruim 208 miljard euro. Daarmee zou Zuid-Korea – dat al in de bovenste regionen van de wereldwijde e-commercemarkten te vinden is – qua positie in de buurt komen te staan van koplopers China en Amerika, hoewel die twee markten in omvang veel groter zijn.

Meest ontwikkeld

Maar waar komt deze verwachte groeispurt vandaan? Voor een deel heeft-ie te maken met dezelfde reden waarom e-commerce ook hier bij ons is versneld: door overheidsmaatregelen kwamen veel mensen voor het eerst in aanraking met online shoppen. Dat zorgde er in Zuid-Korea voor dat de online vraag naar gezondheidsproducten, elektronica en vooral boodschappen toenam. Daarnaast staat Zuid-Korea bekend als één van de meest ontwikkelde e-commercemarkten ter wereld, met consumenten die over het algemeen wel raad weten met technologische ontwikkelingen. Deze ontwikkeling zie je in wel meer Aziatische landen. Tot slot draagt ook de adaptatie van nieuwe betaalmethoden bij aan de groei van de markt. Zo begon de Zuid-Koreaanse e-commercegrootmacht Coupang een jaar geleden een test met het aanbieden van achterafbetaaldiensten. Inmiddels wordt dit door steeds meer partijen opgepakt, ook omdat klanten dit waarderen.

Populair

Coupang is dus één van de grootste platforms van Zuid-Korea. Het is een marktplaats die zowel non-food als boodschappen aanbiedt. De webreus is enorm populair in het Aziatische land, mede omdat het bedrijf over uitgebreide en snelle bezorgdiensten beschikt, genaamd Rocket Delivery en Rocket Wow (niet letterlijk). Andere grote spelers zijn onder andere platforms G-Market, dat eigendom is van eBay en 11Street, dat een samenwerking heeft met Amazon en daarmee zorgt dat de Amerikaanse gigant ook zijn gezicht in Zuid-Korea kan laten zien. Ook Auction.co (de naam verraadt het al) en Interpark.com zijn er populair. Wat opvalt is dat men in Zuid-Korea niet echt een voorkeur heeft voor specialistische shops. Wel de manier waarop (veilingen, marketplace, c2c) doet er toe, maar online supers, fashionspelers of elektronicazaken vind je niet terug in de lijst met populaire shops (Statista, 2021).