In de loop van komend jaar komen er nieuwe regels die ervoor moeten zorgen dat consumenten niet worden misleid bij prijsaanbiedingen.
Dit houdt in dat de ‘van’ prijs de laagste prijs moet zijn die de handelaar 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Daarmee moet worden voorkomen dat bedrijven voor de prijsaanbieding een korte tijd een hoge prijs in de markt zetten en zo het prijsvoordeel te gunstig doen laten voorkomen.
De nieuwe norm is veel duidelijker voor bedrijven en consumenten, stelt de ACM, die handhavend optreedt. ‘Een aanbieding krijgt daarmee meer waarde voor de consument, omdat het gepresenteerde prijsvoordeel straks veel beter het werkelijke prijsvoordeel voor de consument weergeeft.
Volgens de wet mogen verkopers consumenten niet op het verkeerde been zetten met nepaanbiedingen. Dit blijkt in de praktijk toch regelmatig voor te komen, zo heeft de ACM eerder dit jaar de online aanbiedingen van 250 populaire producten van 25 webshops gedurende enkele maanden gemonitord. De webshops bleken regelmatig aanbiedingen te doen die geen echte aanbiedingen waren. De ACM geeft aan deze inventarisatie als opmaat te gebruiken naar de handhaving van de nieuwe regels in 2022, die medio mei in moeten gaan.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Alleen als prijzen eerlijk worden vermeld, kunnen consumenten aanbiedingen goed beoordelen en vergelijken. Met de nieuwe strenge regels die komend jaar van kracht worden, zijn consumenten beter beschermd tegen nepaanbiedingen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nieuwe regels moeten ‘van-voor’-prijzen duidelijker maken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.