Twinkle | Digital Commerce

Groei online aankopen over de grens vlakt af

2021-10-22
1000562
  • [nieuws]
  • 0:53

Nederlanders kochten in het tweede kwartaal zo’n 17 procent meer bij buitenlandse webshops in de Europese Unie. In totaal werd 810 miljoen euro besteed.

Dat is net iets meer dan de 778 miljoen euro die in het eerste kwartaal werd uitgegeven. Toen ging het om een procentuele groei van 63 procent. Die groei vlakt nu dus af. Dat komt omdat de effecten van de coronapandemie in het tweede kwartaal van vorig jaar voor het eerst goed te zien waren in de cijfers. In dat kwartaal werd 693 miljoen euro besteed. Ruim 200 miljoen meer dan het kwartaal ervoor.

Volgens het CBS is het groeipercentage in het tweede kwartaal voor het eerst weer vergelijkbaar met de jaren voorafgaand aan de crisis. In 2020 piekte de kwartaalgroei op ruim 38 procent. Ook de omzet van Nederlandse webwinkels vlakte af in het tweede kwartaal. Er was wel een groei van 16 procent, maar een kwartaal eerder was die groei nog bijna 85 procent.