Twinkle | Digital Commerce

Consumenten geven 778 miljoen euro uit bij Europese webshops in eerste kwartaal

2021-07-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

Nederlandse consumenten wisten in het eerste kwartaal van 2021 de weg naar Europese webshops goed te vinden. De bestedingen namen met 63 procent toe naar 778 miljoen euro.

Volgens het CBS namen de kwartaalbestedingen sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 niet eerder zoveel toe als nu. Vergeleken met die beginperiode, het eerste kwartaal van 2014, zijn de bestedingen vervijfvoudigd. Van ongeveer 150 miljoen destijds naar nu dus 778 miljoen euro.

Opvallend is volgens het statistiekenbureau ook dat de bestedingen nu hoger zijn dan in het kwartaal ervoor. In het traditioneel drukkere vierde kwartaal wordt meestal meer besteed dan in het kwartaal erop. Nu is dat niet het geval. Overigens is het verschil niet enorm groot. In het vierde kwartaal werd 774 miljoen euro besteed. Vier miljoen minder dan in het eerste kwartaal.

Ook webwinkels in Nederland doen het volgens het CBS goed. Zij zagen de omzet in het eerste kwartaal van 2021 gemiddeld met 85 procent toenemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020. Volgens het CBS is dat, ook vergeleken met andere kwartalen in de coronacrisis, een forse stijging.