Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: ‘Webwinkels betalen te laat terug’

2021-10-25
1000562
  • 0:55

Webshops dienen 14 dagen na herroeping het aankoopbedrag aan de consument over te maken. Maar in veel gevallen blijkt dit – nog steeds – niet te gebeuren.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De bond onderzocht bij 200 webwinkels of ze wel aan de terugbetaalplicht voldeden. Ruim de helft bleek te laat terug te betalen of niet het correcte bedrag over te maken.

In totaal kochten onderzoekers van de Consumentenbond ruim 600 artikelen bij de webwinkels. Deze werden binnen 14 dagen teruggestuurd. Bij 35 procent van de webwinkels werd het bedrag niet of niet volledig binnen de wettelijke 14 dagen terugbetaald. In een enkel geval duurde het ruim een maand voordat het bedrag terug werd betaald. In 2019 was dat percentage nog 37 procent. Ook toen ging het om 200 onderzochte webshops.

Webshops moeten ook de bezorgkosten van de bestelling terugbetalen. Alleen kosten voor retournering mogen in rekening worden gebracht bij de klant. Volgens de bond betalen webwinkels in 29 procent van de gevallen de bezorgkosten niet terug.