Twinkle | Digital Commerce

‘Consument houdt geen rekening met vertraagde decemberpakjes’

2021-10-27
1000562
  • [nieuws]
  • 1:07

Sinds enkele jaren worden consumenten nadrukkelijk gewezen om op tijd te bestellen voor de feestdagen. Voor webwinkels is het de drukste tijd van het jaar, en vertragingen komen dus vaker dan normaal voor. Consumenten houden hier alleen niet vaak rekening mee, zo blijkt uit onderzoek.

Slechts 42 procent van de consumenten houdt rekening met mogelijke leveringsproblemen in december, blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlanders dat is uitgevoerd door Multiscope.

Vorig jaar zorgden de maatregelen als gevolg van de coronapandemie ervoor dat veel pakketjes niet op de beloofde tijd werden geleverd, dit jaar zou beperkte beschikbaarheid van producten - bijvoorbeeld door het chiptekort – voor vertraging kunnen zorgen. Bestel dus op tijd, was onlangs ook weer de boodschap van onder andere branchevereniging Thuiswinkel.org.

Groot verschil met vorig jaar is dat consumenten nu ook gewoon weer decembercadeaus in de fysieke winkels kunnen kopen. Toch geeft slechts 29 procent aan ook daadwerkelijk van plan te zijn om de decembercadeaus in de winkel te kopen, belangrijkste reden is om de aankopen direct mee naar huis te kunnen nemen. De rest, 71 procent, geeft juist aan de aankopen online te doen, om zelf meer de controle te houden.