Enkele webwinkels lokken klanten met populaire producten die niet leverbaar zijn. Dat concludeert de Consumentenbond naar aanleiding van een onderzoek onder zeven webwinkels naar deze vorm van misleiding.
De Consumentenbond voerde het onderzoek uit vanwege aanhoudende klachten van consumenten, met name over verkopers van keukenapparatuur en witgoed. De onderzoekers bestelden bij zeven webwinkels 22 apparaten waarvan ze vermoedden dat deze niet leverbaar zouden zijn. Het ging daarbij om populaire modellen, bijvoorbeeld omdat ze van de Consumentenbond het predicaat ‘Beste uit de Test’ of ‘Beste Koop’ hadden gekregen. In de meeste gevallen leverden deze winkels een ander model, een opvolger van het bestelde product. Soms gebeurde dat zonder bericht. Van de 22 bestelde artikelen bleken er slechts twee leverbaar.
Opzettelijke misleiding
De Consumentenbond meent dat er sprake is van opzet. ‘Pure misleiding,’ zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Volgens haar lokken deze winkels consumenten “in een bestelfuik” met lokkertjes waarvan ze allang weten dat ze die niet kunnen leveren. ‘Dat mag niet. Bovendien splitsen ze hun klanten een opvolger in de maag waarvan niet zeker is dat die net zo goed of voordelig is. Dat is uiterst kwalijk. Ook voor andere webwinkels, die wél ter goeder trouw zijn. Die krijgen door dit soort praktijken geen eerlijke kans en lopen klandizie mis.’
Het onderzoek werd voor de derde keer uitgevoerd. De onderzochte winkels zijn Bemmel & Kroon, Veiligkopen.nu, Keukenloods.nl, KitchenOnline.nl, Inbouw.nl en Beterwitgoed.nl. Net als de vorige keren beloven de meeste bedrijven ook nu weer beterschap.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Consumentenbond: ‘Zes webwinkels misleiden klanten met niet-leverbare modellen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.