Twinkle | Digital Commerce

Helft consumenten handelt via marktplaatsen

2021-07-22
1000562
  • [nieuws]
  • 0:57

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (55 procent) verkoopt producten en diensten via internet of apps.

Dat blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor. Van alle online verkopers heeft 31 procent in de afgelopen twaalf maanden één of meer producten verkocht in de categorie huis & tuin. Andere populaire categorieën zijn elektronica (22 procent), kleding & schoenen (22 procent) en sport, spel en hobby. Kleding en schoenen is populairder onder vrouwen (28 procent) dan onder mannen (14 procent).

Het gemiddelde verkoopbedrag is met 704 euro het hoogst in de categorie voertuigen & accessoires. Daarna volgen kunst & antiek en sport, spel & hobby, allebei met 119 euro. Daarna komen elektronica (89 euro), huis & tuin (80 euro), films, muziek en boeken (38 euro) en kleding en schoenen (31 euro).

De keuze voor een marktplaats wordt voornamelijk gemaakt op basis van gebruiksgemak (42 procent), daarna volgen populariteit (35 procent) en (lagere) advertentiekosten (22 procent). De top vijf wordt aangevuld door betrouwbaarheid (16 procent) en gebruiksplezier (14 procent). De minst genoemde motieven zijn kwaliteit van de klantenservice (2 procent) en verzendopties (2 procent).