Twinkle | Digital Commerce

Zalando werkt samen met Homerr voor retouren

2021-07-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:06

Zalando heeft een overeenkomst gesloten met logistiek speler Homerr. Die laatste beschikt over een logistiek netwerk dat in Nederland bestaat uit meer dan 1.500 ophaal- en afleverpunten, onder andere bij particulieren.

Het idee achter Homerr is dat consumenten of kleine bedrijven voor de buurt als pakketpunt kunnen fungeren. Wie dat wil kan pakketjes vasthouden voor de buurt, inmiddels zijn er dus al meer dan 1.500 van deze punten in Nederland. Naast het fungeren als verzamelpunt voor de buurt kunnen pakketten via deze dienst ook worden geretourneerd. Voor Zalando, waar ongeveer de helft van de bestellingen wordt teruggestuurd, is dat dus aantrekkelijk. Eerder startte het platform al een pilot met Homerr, daar deden 500 HomerrPunten aan mee. Nu is dit dus uitgebreid naar 1.500 punten in Nederland.

Volgens Zalando draagt de samenwerking bij aan het verkleinen van de afstand naar het afleverpunt voor Nederlandse consument en vermindert het daarnaast de CO2-uitstoot van retourzendingen, doordat de punten strategisch gelegen zijn. ‘We kijken voortdurend naar manieren om onze impact op het klimaat te verkleinen, bijvoorbeeld door efficiëntere logistiek en verpakkingen’, stelt Masood Choudhry, VP Logistics bij Zalando.

Van de 1.500 HomerrPunten in Nederland worden zo’n 600 gerund door particulieren. Zij krijgen maandelijks een vergoeding voor de service.