Twinkle | Digital Commerce

Recordomzet verwacht tijdens Amazon Prime Day 2021

2021-06-18
1000562
  • [nieuws]
  • 1:27

Amazons online koopjesfestijn Prime Day begint vandaag en het belooft online omzetten die Black Friday evenaren. Althans, in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een onderzoek van Adobe Digital Economy Index.

Volgens berekeningen van Adobe’s digital insights director Taylor Schreiner duidt alles erop dat deze Prime Day de recordverkopen op de topdagen van 2020 gaan overtreffen. In 2020 was in de VS Cyber Monday nog de grote winnaar met 10,9 miljard dollar omzet. Prime Day bleef in dat jaar steken op 10,4 miljard dollar – nog altijd een goede tweede plaats, voor Black Friday (9 miljard) en Thanksgiving (5,1 miljard). In 2019 lag de omzet van Prime Day nog op 5,2 miljard. Voor de goede orde moet wel vermeld worden dat Prime Day twéé dagen duurt, waardoor de consument twee keer zoveel tijd heeft om op koopjesjacht te gaan dan bij de andere piekdagen. Prime Day is dit jaar voor het eerst in juni.

[Bron: Adobe Analytics]

Groeiverwachting e-commerce

De Adobe Digital Economy Index baseert zich voor deze schatting op de groeiverwachting voor e-commerce – een analyse van een biljoen bezoeken aan retailwebsites en 100 miljoen SKU’s, enquêtes onder consumenten (58% geeft aan de portemonnee te trekken tijdens Prime Day dit jaar) en op het aantal mensen met een Amazon Prime abonnement. Dat aantal nam door de lockdown toe tot 147 miljoen, ruim 25 procent meer dan vorig jaar.

Of Amazon Prime Day in Nederland dezelfde recordomzet voor elkaar weet te krijgen als in de VS, valt voor 2021 nog te bezien. In het thuisland viert het platform dit jaar de zevende editie van Prime Day en komen concurrerende partijen eveneens met kortingsacties; bij ons is het pas de tweede keer dat Amazon het koopfestijn organiseert.