Twinkle | Digital Commerce

Crossborder e-commerce: Nederlanders laten andere landen links liggen

2021-06-23
1000562
  • 1:08

Nederlandse consumenten hebben over het algemeen het minste behoefte om online over de grens te shoppen. Als gevolg daarvan bungelt ons land – net als vorig jaar - onderaan de lijst van beste Europese crossborder landen in e-commerce.

Dat blijkt uit onderzoek van Cross-Border Commerce Europe, dat jaarlijks de stand van zaken in crossborder online verkopen in kaart brengt. Het cross-border marktaandeel in Nederland bedraagt 14,9 procent, goed voor 4,25 miljard euro. Dat is lager dan het gemiddelde aandeel in de top-16 lijst, dat bedraagt 25,5 procent. Reden dat Nederland zo laag staat is het e-commerce klimaat. Webshops als bol.com, Coolblue en wehkamp zijn al jarenlang populair. Kortom: consumenten hebben ook weinig reden om over de grens te gaan shoppen. Wel is Zalando als buitenlandse webshop populair.

Luxemburg staat net als vorig jaar bovenaan de lijst. Ierland, Oostenrijk en het Verenigd koninkrijk completeren de top-4. Dat deze landen zo hoog staan, kan - naast het aanbod - te maken hebben met dat de gesproken talen ook in veel andere landen voorkomen, waardoor het voor consumenten interessant en laagdrempelig is om ook over de landsgrens te kijken.

De grootste struikelblokken voor consumenten om over de grens te kopen zijn levertijden, beschadigde goederen, retourbeleid en verkeerd geleverd goederen.