Twinkle | Digital Commerce

Coolblue dupe van mondkapjesdeal Van Lienden

2021-06-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:15

Cooblue houdt een vieze nasmaak over aan de mondkapjesdeal van ondernemer Sywert van Lienden. De webshop participeerde in de deal, maar blijkt nu zo’n 400.000 euro aan voorschotten te zijn verloren.

Dat zegt oprichter Pieter Zwart in gesprek met de Volkskrant. Coolblue was betrokken bij de stichting Hulptroepen Alliantie, die in het leven was geroepen om de mondkapjes te leveren. De nummer 2 van de Twinkle100 had een webshop voor de mondkapjes opgezet en verzorgde de orderverwerking en verzending. Coolblue zou een half miljoen hebben bijgedragen aan de stichting. Dat bedrag zou worden terugbetaald, maar uiteindelijk moest de shop zo’n vier ton afschrijven.

De stichting gaf in eerste instantie aan niet te willen verdienen aan de deal. Nu Van Lienden en initiatiefnemers toch miljoenen blijken te hebben verdiend aan de deal met de overheid, zorgt dat voor verbazing bij partners, waaronder dus Coolblue: ‘We wilden iets goeds doen, onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, maar dan blijkt een jaar later dat er buiten ons om een deal met de overheid is gekookt via een commerciële bv’, reageert Zwart. ‘Ik kon het niet geloven. Mij is nooit, nooit, nooit iets verteld. Onze strikte voorwaarde was juist dat alles op non-profitbasis moest gebeuren.’

Eerder maakte Van Lienden al excuses in het televisieprogramma Buitenhof. Volgens de Volkskrant weet Zwart nog niet of hij stappen gaat ondernemen tegen Van Lienden en consorten: ‘Bij wie haal ik het geld dan? En moet dat geld niet ergens anders naartoe?'