Twinkle | Digital Commerce

Zorg dat je met impact inpakt

2021-06-14
1000562
  • [opinie]
  • 2:29

Consumenten eisen niet alleen een duurzame maar ook een unieke unboxing experience. En dat valt prima met elkaar te combineren. Hoe? In het derde deel van dit vierluik over groener webshoppen zoomen we in op het verpakkingsproces.

Een opvallende verpakking is eigenlijk een no-brainer voor ambitieuze e-commercemerken. Want laten we er geen doekjes om winden: de acquisitiekosten voor nieuwe klanten rijzen de pan uit. Steeds meer merken concurreren om een steeds kortere aandachtsspanne van een potentiële klant. In sommige sectoren zorgt de eerste verkoop al voor verlies. Kortom: streven naar een hoge lifetime value door te mikken op mond-tot-mondreclame en terugkerende klanten wordt belangrijker dan ooit. En daar kan de verpakking van een product op bijzondere wijze aan bijdragen. Niet alleen zegt de verpakking veel over je merk, het is simpelweg een customer touchpoint, en dus een kans om een goede indruk achter te laten waardoor de kans groter wordt dat de klant terugkomt voor meer. Daarnaast geef je consumenten een aanleiding om de verpakking te delen op sociale media. Een verpakking in een speciale vorm is immers wel een Instagrammetje waard.

Duurzame verpakking

De Europese doelstelling is om in 2025 minimaal 50% van het geproduceerd plastic te recyclen. Het huidige percentage ligt tussen de 30 en 42%, er is dus nog heel wat werk aan de winkel. Coca-Cola Nederland heeft alvast een aardige stap in de goede richting gezet. De frisdrankmaker gebruikt sinds kort petflessen van 100% gerecycled plastic. Dit zorgt voor een CO2-vermindering én er wordt jaarlijks meer dan 10.000 ton nieuw plastic bespaard. Maar er zijn meer manieren om te optimaliseren. Een van de grootste ergernissen van de online consument is namelijk een onnodig grote verpakking. Door te kiezen voor een slimme verpakking die aansluit op je productafmetingen kun je zorgen dat zoveel mogelijk ruimte in de doos wordt benut. Of je kunt bijvoorbeeld eens echt out of the box denken en overstappen naar afwijkende geometrische vormen om ruimte te besparen, zoals met de kartonnen, hexagon-vormige verpakkingen van Rollor. En wat dacht je van dozen van Mushroompackaging.com die op maat worden gekweekt met champignons, of dozen gemaakt van geperst hooi.

Ook voor de opvulling van je verpakking zijn er duurzamere alternatieven voor plastic, zoals bamboe of zetmeel. Cosmeticabedrijf Lush verpakt bestellingen in 100% gerecyclede dozen die gevuld zijn met schuimpjes gemaakt van 100% zetmeel. De potjes en flesjes van Lush zijn herbruikbaar of gemaakt van 100% gerecycled plastic.

Kortom

Om eruit te springen als webwinkelier en te verduurzamen kun je kiezen voor een originele duurzame verpakking. Met een ‘groene verzending’ win je klanten én zorg je dat ze bij je terugkomen. Daarnaast kun je kijken of je je product nog verder kunt verduurzamen. Hierdoor verklein je de CO2-uitstoot en dus ook jouw impact op de natuur. Een win-winsituatie!

Over Vincka Izaack
Vincka Izaack is consultant digital product & e-commerce bij ONBRDNG. Eerder leidde ze bij RTL als head of product de ontwikkeling van RTLXL en Videoland. Vincka is dagelijks bezig met e-commerce en is tevens fervent online (window)shopper. In deze serie deelt ze haar kennis over hoe je de beste online ervaring kunt bieden.