Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Mexico

2021-05-19
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:11

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Shopee rolt zijn e-commerce app uit naar Mexico.

Shopee, het grootste e-commerceplatform in Zuidoost-Azië en onderdeel van Sea, lanceerde in februari van dit jaar in Mexico. Het is in Zuid-Amerika de tweede markt die het platform aanboort, in 2019 lanceerde Shopee als proef in Brazilië en inmiddels zijn daar de activiteiten uitgebreid. Andere markten waar het platform aanwezig is, zijn Maleisië, de Filippijnen, Indonesië, Taiwan, Thailand, Vietnam en thuisland Singapore.

Het is op zich niet gek dat Shopee koos voor Mexico, want dat is namelijk één van de grootste e-commercemarkten in Latijns-Amerika. Toch heeft Mexico nog een lange weg te gaan. Er zijn om en nabij 88 miljoen internetgebruikers in het land, maar dat is slechts 68 procent van de gehele bevolking (ruim 128 miljoen). Anno 2020 heeft nog steeds een derde van alle Mexicanen geen bankrekening of creditcard. Er is wel een flinke dosis potentie voor e-commerce; de meeste inwoners van het land hebben een gemiddeld inkomen, wat betekent dat er veel groei mogelijk is naarmate de rijkdom van het land toeneemt en een groter deel van de bevolking online gaat. Zo’n 81 miljoen Mexicanen hebben toegang tot een mobiele telefoon, waarvan het in 80 procent van de gevallen een smartphone betreft.

Terrein gewonnen

De afgelopen jaren heeft het online kopen en verkopen in Mexico aanzienlijk terrein gewonnen, zozeer zelfs dat het land zich heeft gepositioneerd als de op een na grootste e-commercemarkt in Latijns-Amerika. Met een snel groeiende online kooppopulatie, werd aangenomen dat in 2020 bijna 51 miljoen Mexicanen op internet zouden winkelen. Er wordt verwacht dat dit aantal in 2024 met 45 procent gegroeid is. De laatste cijfers van Statista laten zien dat in 2019 e-commerce goed was voor 20.6 miljard dollar aan omzet. De verwachting is dat dit tegen 2023 opgelopen is tot ruim 30 miljard dollar.

Niet Mexicaans

Kijkend naar de grootste e-commercewebsites in Mexico, valt vooral op dat het merendeel niet Mexicaans is. Zeven van de tien shops hebben roots in de Verenigde Staten, slechts twee zijn opgericht in Mexico zelf. Het grootste platform is Mercado Libre, van Argentijnse oorsprong. Een marktplaats met ruim 127 miljoen maandelijkse gebruikers in 2020. Op de tweede plaats is een bekende naam te vinden: Amazon Mexico, goed voor ruim 63 miljoen maandelijkse gebruikers. De lijst wordt aangevuld door Walmart Mexico, Coppel (van Mexicaanse oorsprong), Liverpool (ook Mexicaans), Sam’s Club, Home Depot Mexico, Best Buy Mexico, Sears en Ticketmaster.