Twinkle | Digital Commerce

Intratuin: ‘AR neemt twijfel over planten weg’

2021-04-09
1000562
  • [case]
  • 3:35

Past deze plant, in combinatie met deze plantenpot, wel in mijn interieur? Valt hij niet te groot uit, of juist te klein? Menig consument zal zich dit regelmatig afvragen bij de aanschaf van een kamerplant. Tuincentrum Intratuin werkt sinds kort met een speciale augmented reality tool, onder andere om die vragen weg te nemen.

‘Bij Intratuin hebben we als doel om mensen te helpen en te stimuleren om meer groen in huis te halen. Het is gezond en zorgt voor een prettige omgeving, maar we merkten ook wel dat veel mensen twijfelen bij de aanschaf van een kamerplant.’ Aan het woord is Elise de Bruin, manager e-commerce en online marketing van Intratuin. Het is 2019 als zij op zoek gaat naar een partij die kan helpen bij de realisatie van een AR-tool. ‘We vinden het een heel interessante techniek en innovatie. We hebben bij Intratuin een online inhaalslag moeten maken, maar we vinden het leuk om bezig te zijn met de toekomst en nieuwe technieken en hoe we die direct kunnen inzetten.’

Uiteindelijk komt Intratuin bij AR-aanbieder ConfigWise uit. Naar eigen zeggen de ‘Netflix van AR’ en laagdrempelig voor retailers om zich bij aan te sluiten. Bijzonder is dat het idee van de kamerplanten in eerste instantie niet op één stond, legt ceo Quintin Doest uit. ‘Het is echt een proces. Eerst ga je kijken naar wat mogelijk is. Zelf vonden we tuinmeubels in eerste instantie geschikt. Maar Intratuin wilde liever kamerplanten. Het ligt er natuurlijk ook aan waarin het bedrijf toegevoegde waarde ziet. Zo kwamen we uit bij de kamerplanten.’ De Bruin: ‘ConfigWise had in het begin al een 3D-model gemaakt van een tuinset en dat zag er prachtig uit. Maar we wilde graag een productgroep die dichter bij ons staat en dat zijn planten. Dus ik heb hen uitgedaagd om modellen van kamerplanten te maken.’

De augmented reality-tool werd begin februari gelanceerd, met daarin vijftig kamerplanten. Of deze veel gebruikt wordt is op het moment van schrijven [eind februari, red.] niet bekend, wel dat er aan gedacht wordt om dit uit te breiden. De Bruin: ‘Ik zie meer dan genoeg mogelijkheden met deze tool. Dat zit hem aan de ene kant in het assortiment. Wij hebben een enorm brede collectie. Naast planten kun je bijvoorbeeld ook tuinsets of barbecues toevoegen aan de tool. Maar wij vinden het vooral interessant om in de huid van de klant te kruipen: de klant is op zoek naar een plant, maar wil daar ook een pot bij. En dat is dan de tweede stap, om een passende pot bij de plant en kleur van de plant en de kleur van het interieur te vinden. Dus daar zie ik de volgende uitdaging: om combinaties te maken.’

Leuk en aardig natuurlijk, maar belangrijke vraag is dan of dat allemaal technisch haalbaar is. Zeker wel, vervolgt Doest: ‘Software-technisch maakt het niet zoveel uit of je een plant of tuinmeubel erin zet. Er kan wel wat complexiteit zitten in het maken van het 3D-model, maar we zijn zo slim geweest om algoritmes en methodieken te gebruiken waarmee het toch kostenefficiënt is te realiseren. Daarnaast was het voor ons een uitdaging, omdat we nog nooit planten hadden gedaan.’

In de toekomst wordt de AR-tool uitgebreid met meer Intratuin-assortiment, en wordt dus ook gekeken naar een verdieping van de content. Want het is natuurlijk leuk om een plant virtueel in je kamer te plaatsen, maar nog leuker als je ook informatie over die plant daarbij ziet: hoeveel water heeft hij nodig, hoe kan hij het beste verzorgd worden. Doest: ‘Op het gebied van informatie en productbelevenis kun je met AR echt verdieping realiseren. Dus wij zijn nu aan het sparren over die verdieping. Vooralsnog is er alleen de visualisatie, maar op een gegeven moment wil je extra informatie toevoegen. Dus wat voor bijdrage levert een regenton aan een tuin, of een animatie van vlinders bij een vlinderstruik. En zeker als Apple straks Apple Glasses lanceert, dan creëer je echt een nieuwe klantreis. Dan kun je nog makkelijker visualiseren.’

De Bruin besluit: ‘Ik vind het zelf interessant om een diepere laag in AR aan te brengen en mensen te laten zien waarom het belangrijk is om hun tuin te vergroenen of om een vlinderstruik in de tuin te zetten. En als je dat dan beter uit kunt leggen en klanten op die manier meeneemt, gaat het ook meer bij hen leven. Er zijn zulke mooie verhalen te vertellen over natuur en daar is AR een hele geschikte tool voor.’