Platform Local Heroes heeft een investering van 2 miljoen euro opgehaald. Dat gebeurde in het televisieprogramma Dragon’s Den. Het is de hoogste investering ooit die in het programma is binnengehaald.
Op het platform kunnen consumenten verse en ambachtelijke producten bestellen bij lokale ondernemers. Deze worden vervolgens thuisbezorgd of opgehaald bij een pick-up point. Het platform wil lokale winkeliers de mogelijkheid bieden om de strijd tegen grote online spelers aan te gaan, en biedt daarnaast uitkomst in coronatijd.
Gisteravond was het platform deelnemer aan het WNL programma Dragon’s Den, waar ondernemers hun bedrijf pitchen aan een panel van investeerders. Oprichter Maarten Coumans wist twee investeerders aan zich te binden, ondernemers Michel Perridon en Pieter Schoen investeren 2 miljoen euro in het platform, voor 35 procent van de aandelen. Coumans: ‘Met de investering hopen we vooral uit te kunnen breiden en lokale ondernemers te kunnen ondersteunen in uiteindelijk heel Nederland.’
Local Heroes werd begin vorig jaar gelanceerd. Eind vorig jaar haalde het platform ook al één miljoen euro op. In het aprilnummer van Twinkle magazine, die aanstaande dinsdag verschijnt, lees je een uitgebreid verhaal over lokale platforms, met daarin ook Local Heroes.
Dit is niet anders dan het creëren van nog een supermarkt die de weinige winst van een lokale middenstander opslokt. Ga gewoon zelf naar de bakker of slager. Ze verkopen geen luxe producten met een hoge winstmarge. Het is allemaal centenwerk. Nu komt er dus nog een supermarkt bij die maar liefst 10% neemt op de verkoopprijs, niet op de winst. Werk niet mee aan dit soort tussenbedrijven die over de rug van anderen, zonder ook maar een winkel te openen zich willen verrijken. Dit is geen bedrijf wat zich bekommert om de lokale kleine ondernemer. Pure marketing.
Als ik het goed snap kan ik op een app bestellen en de oprichters organiseren de levering. Zij bestellen bij kleinere ondernemers. Die moeten dan 10% betalen aan de oprichters. Gevolg volgens mij de prijzen gaan 10% omhoog. En die moeten toch al qua prijzen opboxen tegen de grote supermarkten. De kleine ondernemer kan die 10% niet missen dus de oprichters kunnen marketen wat ze willen alleen de marketing adviseurs zullen winnen daar gaan die miljoenen naar toe. Nou ok die sociale media adviseurs moeten ook een boterham verdienen.