Twinkle | Digital Commerce

Consument blijft ook na coronacrisis meer online shoppen

2021-04-15
1000562
  • [onderzoek]
  • 0:59

Het afgelopen jaar hebben Nederlandse consumenten vaker online gewinkeld. Een meerderheid is van plan om dat ook na de coronacrisis te blijven doen.

Dat blijkt uit het jaarlijkse ‘What’s Happening Online’ onderzoek van Ruigrok NetPanel. Een onderzoek naar het online koopgedrag van consumenten, waaraan ruim 2.000 respondenten meededen. Het afgelopen jaar blijkt het percentage consumenten dat eens per week iets online koopt flink te zijn gestegen. Kocht net voor de coronacrisis 15 procent van de ondervraagden eens per week iets online, een jaar later is dat 24 procent. Een meerderheid (62 procent) verwacht na de crisis even vaak online aankopen te doen als nu. Eén op de tien consumenten denkt zelfs vaker online te gaan kopen.

Naast dat consumenten vaker online bestellen, zijn ook de behoeften rondom online kopen veranderd. Zo vinden consumenten een gemakkelijk bestelproces steeds belangrijker en ergert men zich vaker aan langere levertijd. Ook blijkt men de oproep om lokale ondernemers te steunen te hebben opgevolgd. Twee derde van de consumenten heeft het afgelopen jaar online aankopen gedaan bij lokale ondernemers. Vooral Millennials hebben de lokale winkels en horeca gesteund, zo blijkt.