Twinkle | Digital Commerce

1-2-Taste: 'Minimaal honderd leveranciers per regio'

2021-04-29
1000562
  • 2:19

De Beste Starter Award wordt al jarenlang tijdens de Shopping Awards uitgereikt aan jonge webshops die veel indruk weten te maken. Eerdere winnaars als Beerwulf en Naduvi hebben inmiddels hun plek gevonden in de e-commercesector. Dit jaar was de eer aan b2b-webshop 1-2-Taste. Een vraaggesprek met cmo en medeoprichter Jan Klawer.

Hadden jullie de winst verwacht?

‘We hadden het zeker gehoopt en zijn zeer blij met het winnen van de Beste Starter Award. We hebben zelf het gevoel dat we op het juiste pad zitten, maar als dit dan ook nog door een vakjury wordt bevestigd, is dat heel bijzonder. Het uitgebreid vieren zat er helaas niet in coronatijd, dus we hebben geheel passend via een videocall met het team een fles bubbels opengetrokken.’

Op welk vlak zijn jullie onderscheidend?

‘1-2-Taste is de eerste digitale marktplaats ter wereld voor voedingsingrediënten en gerelateerde services voor de voedingsindustrie. We richten ons momenteel op India en Europa, met leveranciers in dezelfde regio. Onze focus is het mkb, omdat ze daar vaak moeite hebben om ingrediënten te vinden en als ze al iets vinden is de keuze beperkt, de prijs hoog en de minimale bestelhoeveelheid vaak te groot. Leveranciers kiezen ervoor om bij ons te verkopen vanwege de mogelijkheid om mkb-marktsegmenten te bereiken. Een tweezijdige marktplaats als 12taste.com bestond nog niet op deze manier, met zo een breed scala aan leveranciers en ingrediënten.’

Hoe verschilt de b2b-markt van de b2c-markt?

‘Om te beginnen loopt b2b achter: onze elevator pitch is dat wij de Amazon van de food ingredients willen worden. En dat zegt alles, want wat gemeengoed is in b2c – online bestellen – is zeker niet vanzelfsprekend in b2b. En dat terwijl ons marktonderzoek aantoont dat 75 procent van alle foodfabrikanten ook online zoekt naar ingrediënten. Onze klanten verwachten die dus te vinden en wij beantwoorden deze verwachting.’

Hoe verliep het afgelopen jaar voor jullie?

‘Turbulent en met enorme groei! 1-2-Taste is al sinds 2019 actief in India en ging in september 2020 ook live in Europa. Het aantal leveranciers groeit snel, zo meldden zich er na de lancering al dertig nieuwe aan voor Europa. Corona betekende voor ons een dip in het tweede kwartaal van 2020 omdat in India alle leveranciers gesloten waren. Daarna is de groei erg hard gegaan, wij zien echt het effect dat mensen sinds corona, ook voor b2b, liever online bestellen.’

Wat zijn de verwachtingen en plannen voor het komende jaar?

‘Hard doorgroeien: we willen in het komend jaar naar minimaal honderd leveranciers per regio, waardoor we alle productcategorieën en variaties kunnen aanbieden. Daarnaast willen we flink uitbreiden met meer marketingactiviteiten en onze naamsbekendheid in de relevante foodsectoren vergroten. We verwachten dat voor dat alles aan het eind van dit jaar een echte Serie A-financieringsronde nodig is, na de Seed-financiering van vorig jaar.’